Actueel thema, maar kostelijk geschreven

Erika 24 december 2019
In dit boek staan enigszins beschouwende stukken, geschreven vanuit eerste persoon meervoud: wij, ons; als in een gezamenlijk verslag. Maar steeds duidelijker wordt dat dit niet alleen het wij van de vier vouwen uit dit verhaal is, maar van vrouwen wereldwijd. Een gezamenlijk verslag van alle vrouwen die te maken hebben met ongewenste intimiteiten en intimidatie op de werkvloer. Alle vrouwen dir niet gehoord of serieus genomen worden.

Chandler Baker heeft een heel gevatte stijl, een met veel humor doorspekt taalgebruik in fantasierij lange zinnen. De hoofdpersonen werken als bedrijfsjurist. Dat is ook het beroep van Baker zelf, dus ze schrijft met kennis van zaken. Ze voelt zicht duidelijk helemaal thuis in die wereld, ze weet exact hoe het er daar aan toegaat.

Vier vrouwen, collega’s, vriendinnen. Maar intussen zijn ze ook niet helemaal eerlijk tegen elkaar. Vastberaden als ze zijn om de foute mannen aan de kaak te stellen, is deze strijd het vooral die hen met elkaar verbindt. Een zeer actueel thema in dit ‘Me too’-tijdperk. Ondanks de zwaarte van het onderwerp leest het boek als een trein, het is zeer vlot geschreven. We leven met elk van de dames mee, voelen de dilemma’s en snappen de keuzes die ze maken. Maar ook de dagelijkse beslommeringen van werkende moeders, die op veel gebieden alle ballen hoog moeten zien te houden zijn heel herkenbaar en kostelijk beschreven.

Erg prikkelend is ook hoe Baker delen van de getuigenverhoren, een maand vooruit in de tijd, tussenvoegt, terwijl we nog niet weten wat er gebeurd is, of eigenlijk nog gaat gebeuren. De stille hints in het verhaal zorgen er wel voor dat je zo snel mogelijk wilt doorlezen. Later komen de tijdstippen bij elkaar en gaat het verhaal er ook aan voorbij. Pas aan het eind weten we alles, maar echt pas helemaal aan het eind!

De stijl doet denken aan Liane Moriarty, de doelgroep is ook dezelfde, namelijk werkende vrouwen tussen 30 en 45 jaar, met een carrière. Dus ik val daar absoluut buiten. Maar je hoeft je niet helemaal te kunnen identificeren met de personages om te genieten van zo’n verhaal.

Meer recensies van Erika