Van de bovenste plank

Erika 13 maart 2024
Als haar zestienjarige dochter Insa vermoord wordt, stort Hesters leven helemaal in. Haar huwelijk strandt en haar zeilschool raakt in grote financiële problemen. Na twee moeizame jaren lukt het haar om er weer enigszins bovenop te raken. Maar dan komen de spoken van toen terug en er vallen nog meer slachtoffers. Hester weet niet wie ze nog kan vertrouwen.

Linda Jansma schrijft psychologische thrillers met maatschappelijk thema’s, waarmee ze al diverse prijzen in de wacht gesleept heeft. In Onderstroom blijkt ze helemaal thuis te zijn in de zeilwereld; ze moet óf zelf fanatiek zeiler zijn, óf diepgaand research gedaan hebben. Hoe dan ook, Hesters zeilschool en alle details van het zeilen leven voor onze ogen.

Met haar pakkende stijl voert Jansma ons gelijk mee in het hart van het verhaal, namelijk Hesters bodemloze wanhoop als Insa’s lichaam is gevonden. De hoofdstukken in cursief die tussendoor staan, zijn van Hester, het zijn haar zielenroerselen en flashbacks, waardoor de persoon Insa steeds duidelijker voor ogen komt te staan. Daarnaast laat de auteur Hesters rouw, haar strijd om overeind te blijven diep voelen, en daartegenover haar pogingen om verder te gaan met haar leven.

De auteur bouwt een dreiging op die onder de huid gaat zitten, ze triggert haar lezers enorm met dwaalsporen en cliffhangers. En dan is daar totaal onverwacht een ijselijk slot, waarvan de rillingen over de rug lopen. Jansma heeft het weer gedaan. Zij kan zich meten met de top van Nederlandstalige thrillerauteurs.

Meer recensies van Erika