Origineel, onthutsend

Erika 12 maart 2024
Bernice Berkleef is freelance journalist. Vinex is haar eerder thriller.

Hein en Simone verhuizen van Amsterdam naar een nieuwbouwwijk in Amstelveen. Hoewel ze erop vooruitgaan met ruimte, groen en frisse lucht, valt de braafheid en het burgerlijke van een Vinexwijk hen al snel tegen. Maar achter de voordeuren spelen zich heel andere zaken af die men zou vermoeden. De bewoners hebben allemaal hun eigen sores en dreigen stuk voor stuk over de schreef te gaan.

Vinex bestaat uit korte hoofdstukken, met een vlotte pen geschreven vanuit wisselende perspectieven, zodat we met alle personages kennismaken. Ook is voor de lezer al snel duidelijk wat er met elk van hen aan de hand is en hoe hun levens in elkaar haken. Dit maakt het misschien wel des te spannender uit welke richting het gevaar dan uiteindelijk zal komen.

Als kat en muis draaien de personages om elkaar heen, Berkleef laat het gevoel van naderende dreiging gestaag toenemen. Op het buurtfeest explodeert alles als een cofettiballon die lek gestoken wordt, maar jammer genoeg is de ontknoping minder enerverend dan de weg ernaartoe. Maar gelukkig heeft Bernice Berkleef nog een leuke twist in petto en dat maakt weer veel goed.

Vinex is een origineel thriller met onthutsende, schokkende ontwikkelingen en verbijsterende cliffhangers. En waarbij het gevoel ontstaat dat sommige daders zelf ook slachtoffer zijn.

Meer recensies van Erika