Botox

Erna van Aalten 16 september 2019
Botox is eigenlijk deel 4 alweer in de Caitlin Dern serie, maar het boek is prima te lezen los van de andere delen.
Caitlin Dern is er een weekje tussenuit na een hectische tijd. Even afstand nemen van haar werk, de politie van Brighton, waar ze recent ook hoofdinspecteur is geworden.
Op het mooie eilandje Wight geniet ze van de natuur en de rust, maar eigenlijk duurt dat niet lang. Want tijdens een wandeling wordt ze al meegetrokken in een moordzaak en helpt ze de politie van Wight mee met de zaak. Als blijkt dat het slachtoffer ook uit Brighton komt wordt het onderzoek alweer snel naar Brighton verplaatst en daarmee dus een abrupt einde van haar vakantie.

Het slachtoffer is iemand die zich bezig houdt met ornithologie en tijdens het onderzoek komen ze er achter dat zich er nogal wat haat en jaloezie daar afspeelt. Ook het onderzoek binnen de vrijmetselarij loge van Brighton, waarbinnen het slachtoffer zich begaf, worden bemoeilijkt door rituelen en de geheimzinnigheid.

Tijdens het onderzoek komen ze er achter dat er nog veel dingen anders zijn dan het lijkt en daardoor worden ze bijna op het verkeerde been gezet. Dan breekt het onderzoek ineens open door een ontdekking die ze doen en eigenlijk kunnen ze dader snel vinden. Ondanks dat je verschillende keren op dwaalsporen werd gezet om het tot het einde spannend te houden, had ik deze keer al snel door waar naar de dader gezocht moest worden. Persoonlijk vond ik dit wel jammer, je wordt op het einde wel meer bevestigd in je sterke vermoeden, maar het haalde toch wat de spanning uit het verhaal.

In dit boek is Daan Fousert duidelijk beschrijvend in ruimte, tijd en dialogen, waardoor je het boek ingetrokken wordt. Hij geeft ook genoeg kennis weer om meer verdieping vanuit de vogelkunde en de vrijmetselarij te bieden.
'Vogels verstaan de kunst van loslaten,meebewegen, in je kracht komen en blijven. Maar ook verstaan ze de kunst van de diepte ingaan en jezelf verbazen.'
Daan Fousert hield zich eerder vooral bezig met leiderschap en leiderschapproblemen in zijn werkende leven en heeft hier ook een aantal boeken over geschreven. Maar inmiddels dus ook meer romans en psychologische thrillers, waaronder de Caitlin Dern serie.

Meer recensies van Erna van Aalten