Niets is zoals het lijkt in deze Zweedse thriller!

Bookaholic F 17 december 2019
De winter van de profeet is een spannende Scandi-thriller waarbij corruptie en machtsmisbruik de hoofdrol spelen.

Op weg naar de ontknoping vallen er doden, worden er schokkende feiten en geheimen onthuld en door de machtsverhoudingen is het vinden van de moordenaars geen sinecure.

Elias krijgt, naast het feit dat hij een hersentumor heeft, nog ander verschrikkelijk nieuws. Zijn vader Anders is in Sarajevo tijdens een bomaanslag gestorven. Omdat er voor Elias, die als bijnaam de profeet heeft, veel onbeantwoorde vragen zijn, beslist hij zelf op onderzoek uit te gaan. In de snijdende winterkou probeert Elias uit te zoeken, waarom zijn vader omgekomen is op een schijnbaar onschuldige zakenreis. Ylva, een collega van zijn vader bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken, had na de dood van zijn vader al contact met de vierentwintigjarige zoon van haar geliefde Anders. Samen komen ze terecht in een onverwachte spiraal van geweld.

In deze fijnzinnig opgebouwde Zweedse thriller gaat het vooral om wie je nog wel kunt vertrouwen. Niets blijkt te zijn hoe het lijkt en het is maar de vraag wie wel aan de juiste kant staat in deze complexe zaak. Ylva, die naast medewerker ook de minnares was van Elias’ vader, wordt geconfronteerd met een groot schuldgevoel en denkt antwoorden te hebben. Samen met Elias wil zij bewijzen vinden en de verantwoordelijken straffen. In hun strijd om te overleven zijn ze enkel op elkaar aangewezen.

Dit is het eerste boek rond Elias en Ylva waarin we vooral de verschillende personages beter leren kennen in hun race tegen de tijd. Toch hoop ik nog meer delen te ontdekken rond deze karakters en de persoonlijkheden nog meer te zien groeien. De dynamiek tussen beiden maakt deze thriller extra fascinerend.

De winter van de profeet is een boeiende en realistische thriller zonder losse eindjes. Het verhaal bestaat uit verschillende hoofdstukken die me doen doorlezen, omdat ze altijd eindigen met een spannende gebeurtenis en ik wil weten hoe het gaat aflopen. Na de vragen komen er nog meer raadsels en er wordt, door de verschillende partijen, gevochten om de waarheid in de doofpot te stoppen of juist te onthullen.

Hakan Ostlundh is minder bekend hier, maar met dit boek heeft hij een strak gecomponeerde en verrassende thriller geschreven die bewijst dat hij meer Nederlandse en Vlaamse lezers verdient.

****

Meer recensies van Bookaholic F