Personages met een ziel in een heerlijke mix van fantasy en scifi

Bookaholic F 08 januari 2020

Wat was ik blij om dit tweede deel van de Terra 7 serie voor de blogtour rond Het Huis van de Roos te mogen lezen.

Na de fascinerende start van de serie met Het Groene Kristal was ik al fan, maar nu ben ik verslaafd.

Het Huis van de Roos is een emotioneel boek met heerlijke personages, actie, een tikkeltje magie en de bijzondere waarde van vriendschap en liefde als de belangrijkste elementen.

Deze reeks, waarbij Esther Wagenaar science fiction en fantasy intelligent mixt, focust zich nu op Conrad. De wetenschappers Conrad, Virginia en Redbod werden in Het Groene Kristal op verkenning gestuurd naar de vreedzame planeet Terra 7, omdat de Aarde onleefbaar was geworden. Door hun avonturen was het onmogelijk om aan de zijlijn te blijven staan en spannende ontmoetingen vormden het begin van de intrigerende Terra 7 reeks. Het eerste deel was een prachtige introductie van de verschillende culturen en hun gewoonten en de wonderlijke leefomgeving.

Het Huis van de Roos gaat verder waar Het Groene Kristal eindigt, maar zet nu enkele nieuwe personages en de al gekende Conrad in de spotlights. Deze reist, samen met de Nardse verzetsstrijdster Bridget, naar het Noorden op Terra 7, om een verdwenen reddingscapsule op te sporen. Wanneer hun luchtschip door een aanval neerstort en ze later een Afraanse patrouille verslaan, komen ze serieus in de knoei met hun geweten. Tijdens hun confrontatie met de gewonde en enige overlevende Duncan, ziet Conrad de mens achter deze meedogenloze vijand. Ondanks de heftige tegenstand van Bridget is hij onverbiddelijk. Duncan heeft recht op een eerlijk proces en hij besluit daarom om hem als gevangene mee te nemen. Door een helse tocht vormen deze drie uiteindelijk een hecht team. Bridget verandert van een afstandelijk in een betrokken iemand en er ontstaat zelfs een speciale band tussen haar en de ondoorgrondelijke maar intrigerende Duncan.

Wanneer het dappere trio bij het verzet aankomt, bemiddelen de Nardse Bridget en Aardse Conrad voor hun Afraanse vriend. Als Terry, de stoere maar ook wanhopige vrouw, Duncan ontmoet, gebeurt er een wonder. Onverwacht wordt er een nooit gezien pact gesloten. De jonge Afraan is een zoon van Het Huis van de Roos en zijn medewerking kan veel levens redden. Het Huis van de Roos is immers sinds lange tijd een belangrijke politieke en strategische speler op het schaakbord. Jammer genoeg wordt het bedreigd door de weerzinwekkende Falk van Het Huis van de Adelaar. Door een gewaagd plan geraakt Conrad tot bij de tegenstander en leert hij de Afraanse samenleving beter begrijpen. In het bolwerk van Het Huis van de Roos is de mentale druk voor de bezoekers, maar ook voor de inwoners, vaak ondraaglijk. Liefde, wraak, schuldgevoelens, angst, magie en afgrijzen komen allemaal samen in een catastrofale gebeurtenis.

Esther Wagenaar heeft met Het Huis van de Roos definitief mijn hart gestolen. In Het Groene Kristal was ik al geraakt door de complexiteit van haar personages en hun prachtig uitgediepte karakter. Nu gaat ze nog een stapje verder en geeft ze enkelen van hen een ziel. Door haar reeks geeft ze de boodschap mee dat discriminatie absurd is en dat we allemaal, ongeacht hoe we eruitzien, dezelfde universele waarden nastreven. Eigenlijk wil elk ras op Terra 7, net zoals wij in het echte leven, liefde, geborgenheid, vriendschap en veiligheid. Op deze mysterieuze planeet zorgt manipulatie voor angst, oorlog en foute interpretaties. Raar maar waar, dit verzonnen verhaal vertoont wel erg veel overeenkomsten met de realiteit van vandaag.

Het Huis van de Roos is verrassend en de plot is intelligent met gedurfde vragen. Wat me zeker zal bijblijven, is de stelling of er op Terra 7 wel echt onschuldigen zijn. Na dit waanzinnig goed geschreven tweede boek met een zenuwslopend open einde kan ik niet wachten op de afsluiting van deze bijzondere trilogie.

Meer recensies ga snel kijken : https://indeboekenkast.com/
*****

Meer recensies van Bookaholic F