De droom van een akkerbouwer die uit kwam

Non-fictie boeken staan niet meteen bekend om makkelijk leesbaar en humoristisch, behalve als zo’n boek geschreven is door Jeroen Siebelink. Dan kun je ervan uitgaan dat je op een prettig leesbare manier, gelardeerd met humor, iets opsteekt over een bepaald onderwerp. In dit geval het ontstaan van de Vegetarische Slager, van droom naar werkelijkheid.

Het boek is prettig leesbaar opgedeeld in een aantal grote delen die elk een periode aanduiden, in elk deel vind je je ook regelmatig stukjes die zich meer in het heden bevinden.

Het ontstaan van de producten van de Vegetarische Slager en daarbij dus meteen het ontstaan van de Vegetarische Slager is als een jongensdroom die uitkomt. Jaap, die van de Hollandse pot is, aardappelen, groente en een stukje vlees, zoon van een veeboer is zelf meer van de landbouw. Maar ook deze landbouw doet hij anders dan de anderen in zijn omgeving, biologisch samen met zijn twee buren.
Het lezen over de ontwikkeling van de producten is erg interessant, hoe Jaap geen producten wil maken voor de vegetariër maar voor de verstokte vleeseter, die producten moeten dus de smaak en het mondgevoel van vlees hebben zodat de vleeseter achteraf verbaasd is om te horen dat hij geen vlees heeft gegeten.

Het boek eindigt na de recente overname door Unilever, die absoluut niet over een nacht ijs ging. De reacties op die overname zijn wisselend, een aantal reacties die op hun sociale media geplaatst werden zijn ook opgenomen in het boek wat het en mooi tijdsbeeld geeft.

Jaap is nog niet klaar met deze wereld, ik ben dan ook erg benieuwd wat hij nog meer gaat uitvinden. Vooralsnog wil ik binnenkort een van zijn producten proberen en ik zal daarbij zijn advies (van bladzijde 127) volgen.

Meer recensies van Francisca den Otter