Een prachtig verhaal over WO1 met twee tijdlijnen

Een verhaal dat zich afspeelt in de 1e Wereld Oorlog, ook wel de Grote Oorlog genoemd, die zie je vind ik in verhouding toch minder vaak dan verhalen uit de 2e Wereld Oorlog. Dit boek bevat zo’n verhaal, maar ook een verhaal in het heden.

In 1921 is er in het dorpje Charlton Ambrose een bosje met 8 bomen geplant, ineens stond daar een 9e boom bij en die is er ook altijd blijven staan net zoals de 8 andere bomen. Nu is het 2001 en staan deze bomen een projectontwikkelaar min of meer in de weg omdat er op een veld achter de bomen huizen gebouwd kunnen worden. Het dorp kan goed nieuwe inwoners gebruiken dus de meningen over het bosje zijn verdeeld.

Journaliste Rachel Elliott doet verslag van een openbare vergadering van de bewoners en de projectontwikkelaar en wordt gegrepen door het verhaal achter de bomen. Ze doet flink onderzoek in archieven en ondertussen lees je in het boek het verhaal uit 1915. Een verhaal dus wat zich afspeelt in de 1e Wereld Oorlog, een loopgravenoorlog zoals we uit de geschiedenis weten en dat was een groot drama.

Diney Costeloe heeft het verhaal uit het heden mooi om het verhaal uit het verleden heen gebreid. Natuurlijk is het een fictieverhaal, maar daar zij altijd gedegen onderzoek doet zou zoiets als dit zomaar gebeurd kunnen zijn. Achterin het boek staat kort het ‘Shot at Dawn’ genoemd, dat is dus sowieso op waarheid berust en als je daarover op internet gaat lezen dan kan je alleen maar denken hoeveel onschuldige levens heeft die oorlog wel niet gekost…

Meer recensies van Francisca den Otter