Een tripje naar Zuid-Afrika

Claire is al ruim twintig jaar de ‘vrouw van’ en in Zuid-Afrika gaat ze werken in een ziekenhuis in Soweto, haar man vindt het allemaal wel best hij is veel te druk bezig de Zuid-Afrikaanse tak van een grote Nederlandse retail-keten neer te zetten. Iets wat een stuk minder voorspoedig gaat dan gehoopt.

Het boek is in twee delen verdeeld, maar dat merk je pas als je halverwege het boek ineens deel twee tegenkomt. Meteen voorin het boek gekeken maar daar staat nergens deel een wat ik een beetje raar vond. Want in deel twee waren we ineens een stukje verder in de tijd en in de relatie van Claire. Het was voor mij net of ik iets gemist had tussen de twee delen in. In het eerste deel was duidelijk hoe Claire haar geld verdiende maar in het tweede deel vond ik het een beetje vaag of en hoe ze met hetgeen ze deden hun bestaan konden financieren.

Tijdens een van haar nachtdiensten ontmoet Claire de Zulu Skhulu Maseko en hij intrigeert haar in hoge mate. Ze besluit, nadat ze enige tijd een soort van relatie met hem heeft, dat ze met hem wil leven en zijn leven wil leiden en gaat dat dus ook doen met alle obstakels die ze tegenkomt. Ze dompelt zich onder in de Zulu cultuur, je krijgt wel een beetje een gevoel hoe het leven in Soweto is. De straten en winkels en het leven worden goed beschreven je kan je er een prima voorstelling bij maken vind ik. Ook voor mensen die nog nooit in Zuid-Afrika geweest zijn denk ik zo. Ik zag in elk geval straten waar ik weleens geweest was of doorheen gereden had voor me en kon me, toen er een feestelijke gelegenheid in het boek beschreven werd, een groep vrolijke mensen aan een tafel die aan het zingen en lachen waren zo voor de geest halen. Overigens of die mensen in mijn herinnering Zulu waren of Xhosa of van een nog andere origine dat weet ik niet, maar zo diep in detail vond ik de hele Zulu-cultuur ook niet beschreven, het was meer het gevoel dat zij een totaal ander leven leiden dan wij dat uit het boek naar voren kwam.

Dus ja als je zin hebt in een reisje naar Zuid-Afrika zonder dat je je paspoort hoeft te gebruiken dan zeg ik lees dit boek.

Het boek beoordeelde ik via de CAWPILE (= Characters, Atmosphere, Writing Style, Plot, Intrigue, Logic, Enjoyment) beoorderling en scoorde bij mij als volgt: Characters = 7, Atmosphere = 7, Writing Style = 6, Plot = 7, Intrigue = 6, Logic = 6, Enjoyment = 7. Eindscore 6,57 = 3*

Meer recensies van Francisca den Otter