Rauwe tienerroman met veel onderwerpen

Francisca den Otter 20 oktober 2019
Ik was een van de vijftig winnaars van deze epub. De sneak preview beloofde een rauwe roman en dat beeld is zeker uitgekomen.

Het boek begint bij Angel die 12 jaar is en in groep 8 zit, gepest wordt en in de klas buiten de boot valt omdat haar gedrag anders is, regelmatig ontploft er namelijk vuurwerk in haar hoofd. Dan leert ze Kayleigh kennen, het meisje woont in de flat naast haar en komt ook nog naast haar te zitten in de klas. Ze kunnen het goed met elkaar vinden maar ineens is Kayleigh verdwenen.

In het tweede deel is Angel 13 jaar en haar drinkende en rokende opa ligt in het ziekenhuis. Tijdens een stiekeme wandeling waarbij ze opa mee naar buiten neemt komt ze Kayleigh weer tegen. Ze halen herinneringen op en Kayleigh vraagt haar mee naar het kerstgala op haar middelbare school.

In het derde en laatste deel is Angel inmiddels 15 jaar en haar moeder precies het dubbele. Haar moeder is net haar baan kwijt. Angel doet een maatschappelijk stage in het ziekenhuis en bedenkt hoe het zou zijn om vijftien en zwanger te zijn. Ze is erg lief voor een patiëntje wat in het ziekenhuis ligt en haar stagebegeleider noemt haar zelfs geduldig met kinderen, iets wat ze zelf met haar altijd drukke hoofd maar moeilijk kan geloven. Toch doet ze het niet zo slecht in vergelijking met Kayleigh die ze nu weer ontmoet en de onbekende gevoelens die ze drie jaar geleden had zijn er nog steeds. Kayleigh die op het gymnasium zit en Angel die naar het VMBO gaat, twee verschillende werelden maar beiden even rauw.

Aangezien dit echt een roman voor tieners is vind ik het lastig om deze te beoordelen, ik ben absoluut de doelgroep niet en weet bijna wel zeker dat een 12, 13 of 15-jarige deze roman vele malen beter zal vinden dan ik ‘m vind.

Meer recensies van Francisca den Otter