Mooi verhaal rond waargebeurde feiten

Francisca den Otter 19 september 2020
Het verhaal van het gezin Friedman begint in de het voorjaar van 1937 waar zich in de wijk waar zij wonen een soort Kristallnacht voltrekt. De winkel van de Friedmans wordt kort en klein geslagen en Kurt wordt meegenomen. Ruth en haar vier kinderen, Laura, Inge en de tweeling Hans en Peter vinden onderdak bij hun, eveneens Joodse, overburen maar willen daar niet langer dan een nacht blijven. Een invasie van een moeder met vier kinderen is niet niks. Laura vlucht dan met haar kinderen het land door van het ene adres naar het andere adres om uiteindelijk bij haar zuster te eindigen.

Tussendoor krijg je ook het verhaal van Kurt mee, wat niet minder prettig is. Kurt vlucht ook het hele land door. Sporadisch hebben Kurt en Ruth contact wat ik best wel bijzonder vond. Maar ook Kurt zijn vlucht is een bijzondere, hij krijgt af en toe hulp maar heeft ook zeker een engeltje op zijn schouder.

Het laatste hoofdstuk wordt afgesloten met een dagboekfragment van Laura van augustus 1939, tussendoor zijn er ook al eerder fragmenten uit het dagboek te horen, waarin ze in een paar regels een epiloog vertelt. Voor mij ging dat net iets te snel maar dat mocht de pret niet drukken.

Ik heb dit boek volledig geluisterd, het werd prettig voorgelezen door Tanneke Hartzuiker en duurde een kleine 11 uur.

Meer recensies van Francisca den Otter