De auteur is autistisch en vertelt over haar jeugd, hoe ze altijd anders was en er de vinger niet op kon leggen waarom dat was. Hoe haar hoofd nooit stil staat en altijd bezig is. Hoe autisme voor de ene autistische persoon kan voelen en hoe anders het bij een ander kan zijn.

Een helder verhaal met daarin ook de wetenschappelijke uitleg van autisme volgens de DSM-5: De Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, editie vijf. Sinds deze DSM-5 wordt overigens alles ‘autismespectrumstoornis’ genoemd. Asperger en PDD-NOS bestaan dus niet meer als diagnose en ASS is de afkorting van autismespectrumstoornis. De stukken met de medische uitleg waren wellicht iets lastiger te lezen als de stukken waarin de auteur vertelt over hoe dingen bij haar voelen, overkomen en binnenkomen.

De auteur schuwt er ook niet voor de problemen waar ze tegenaan liep te beschrijven en is eerlijk en open over haar leven totdat zij de diagnose kreeg en veel daardoor een plekje kreeg. Ze laat ook een aantal andere autistische personen hun verhaal vertellen en ondanks dat dit boek toch een serieus verhaal is kon ik een lach af en toe niet onderdrukken.

Reacties op: Duidelijke uitleg autisme

Maar je ziet er helemaal niet autistisch uit - Bianca Toeps