De fabriek van klootzakken

Fenomenaal en overweldigend boek over inktzwarte periode in Duitse geschiedenis. Verhaal is gebaseerd op de familie-geschiedenis van de auteur.

Vanaf zijn ziekenhuisbed vertelt hoofdpersoon Koja Solm in 1974 zijn levensverhaal aan zijn kamergenoot hippie Basti. Koja, geboren in 1909 Letland, jongere broer van Hub. Eerlijk, zonder zichzelf te sparen vertelt hij werkelijk alles over zijn duistere leven aan Basti. Koja, die zich net als zijn broer aansloot bij SS, na de oorlog werkzaam bleef voor de Bondsrepubliek als spion.
Een cruciale rol is weggelegd voor Ev, adoptiezus van Koja en Hub; beide mannen hebben gevoelens voor haar.

Schitterend geschreven: de personages worden goed uitgediept. Tijd/plaats/omstandigheden worden perfect omschreven.

"Ik begon te beseffen waarom de mens van de mens houdt, want dat moet hij namelijk omdat dat voor ieder individu de enige hoop is om ondanks alles een mens te blijven"

Meer recensies van Franka vd Elsen - Welten