Het kinderboek-debuut van Gaby Rasters: Timur. Jeugd en ya-boeken zijn ook een van mijn favoriete genres, daarom Timur gekocht en in een keer uitgelezen: 256 pagina's genieten! Zo ontroerend, zo lief, zo grappig, zo realistisch, zo rakend.... Timur heeft mijn grote-mensen-hart veroverd en hopelijk gaat hij dat van heel veel lezers doen.
Timur (Down-syndroom) gaat naar de reguliere basisschool, groep 8: spannend maar ook heeft hij er veel zin in: musical, schoolkamp.
Er komt een nieuwe leerling in de klas, Jonas. Jonas, die helemaal niet zo aardig is, wat Timur erg verdrietig maakt. Altijd hoorde Timur bij de groep, hij werd geaccepteerd maar nu weet hij even niet hoe hij met Jonas en zijn nare gedrag om moet gaan.
Timur, dapper als hij is, blijft zichzelf en doet waar hij goed in is: mensen blij maken. Hij is tenslotte de blijmaker (met behulp van dropveters)! Als Jonas zich wat meer openstelt en over zichzelf vertelt, leert de klas hem kennen. Jonas ziet in dat zijn nare gedrag alleen maar verdriet veroorzaakt.

Een echte topper, die Timur!
Ik hoop dat iedereen, jong en minder jong, dit boek gaat lezen; gewoon omdat Timur dat verdient!

Ook de uitvoering van het boek verdient een groot compliment: hard-cover met een prachtige tekening op de cover. Verder is het verhaal verdeeld in korte hoofdstukken; ieder hoofdstuk heeft een titel en een tekening van de betreffende hoofdpersoon uit dat hoofdstuk.

5 grote, stralende sterren voor Timur!

Reacties op: Kanjer Timur