De onscherpte van de wereld

Roman, in het Ceausescu-tijdperk, Roemenië.
Het begin van het verhaal vertelt over Hannes (predikant, zeer betrokken bij het leed van zijn dorpsgenoten) en zijn vrouw Florentine wanneer hun zoon Samuel onder zware omstandigheden wordt geboren. (Laat me het kind houden. Florentine dacht deze zin niet, ze sprak hem niet uit. Ze gaf zich eraan over. Hij had zich in haar vastgezet, begeleidde haar. pag 11).

In ieder hoofdstuk maak je als lezer kennis met een ander hoofdpersonage, alle personen zijn op verschillende wijze met elkaar verbonden. Samuel is hierin de rode draad.

Uit het verhaal proef je het leed van de mensen te leven onder het Ceausescu-regime. De auteur heeft dit niet tot in detail uitgediept maar je leest het tussen de zinnen door.

De auteur schrijft dit indrukwekkende verhaal in een zeer mooie schrijfstijl, met regelmaat zelfs poëtisch: Herinnering is een kamer met vele deuren (pag 69).

Hopelijk weten vele lezers dit boek te vinden, want het verdient het om gelezen te worden!

Meer recensies van Franka vd Elsen - Welten