Liefde illusie?

George Knottnerus 25 maart 2020 Auteur
De eerste 80 pagina’s dolen wat rond in mijn hoofd. Een rijkeluismilieu, vlak na de eerste wereldoorlog onder de rook van New York, met een handvol personen dat een rol opvoert tussen verveling en feesten in. Maar als eindelijk duidelijk wordt waar het verhaal om draait kan ik deze roman niet meer wegleggen. Trefzeker geschreven, ook als de auteur gegrepen wordt door stilismen, ontvoeren ik-persoon Nick, de prachtige Daisy, de geheimzinnige Jordan, Tom en de gulle maar onbekende Jay Gatzby, me naar het hart van de plot. Een hooglied over de liefde, tegelijkertijd een dubbele bodem met een ontnuchterend, pijnlijk realistisch eind. Hoe rijk je ook bent, hoe ook geslaagd in al je ambities – kan het menselijk hart zonder liefde, ook al is dit een illusie?

Meer recensies van George Knottnerus