Aangrijpend

Gerda Brodelet 20 september 2019
'Het schooltje van Auschwitz' vertelt ons het aangrijpend autobiografisch verhaal van Helene Hannemann tijdens de jaren 1943 en 1944 in het vernietigingskamp Birkenau. Zij is een zuivere Duitse, dus arisch, maar gehuwd met een zigeuner. Samen hebben ze 5 kinderen. Als haar man en de kinderen opgepakt worden om vervoerd te worden naar Auschwitz, gaat ze vrijwillig mee uit liefde voor haar gezin.
Het is een heel aangrijpend maar ook realistisch boek geworden. Het leest heel vlot, er wordt veel aandacht besteed aan de benarde levensomstandigheden in het kamp.
Ik heb dit boek gelezen, vooral omdat ik een week ervoor een bezoek heb gebracht aan Auschwitz en Birkenau. Terwijl ik aan het lezen was, kon ik mij alles heel levendig voorstellen. Het is een boek geworden over overleven, liefde en voortdurende hoop naar een betere wereld.
Een klein minpuntje is misschien de cover van het boek. Hierop staat de afbeelding 'Arbeit macht frei' aan de ingang van Auschwitz, maar het volledige verhaal speelt zich wel af in Birkenau. Dit doet echter niets af aan de beoordeling van het boek.
Het is een must om dit boek te lezen, vooral ook om de aangrijpende gebeurtenissen levend te houden. Wat daar gebeurd is, mag nooit of nooit vergeten worden.

Meer recensies van Gerda Brodelet