Gwen Proctor #1 zit goed in elkaar!

Greet Braem 07 september 2019 Hebban Recensent
Wanneer Gina thuiskomt met haar twee kinderen in de auto staat haar de verrassing van haar leven te wachten. Voor ze het weet, wordt ze beschuldigd van medeplichtigheid aan moord. In deze tijden van social media duurt het dan ook niet lang of ze wordt vanuit alle hoeken belaagd. Er zit dan ook niets anders op dan te vluchten.

Wanneer Gina, die ondertussen Gwen heet, eindelijk rust denkt te hebben gevonden, wordt er vlak bij haar nieuwe woonst een lijk ontdekt. En wordt ze verdacht… Wat is wijsheid? De confrontatie met de politie aangaan of voor de zoveelste keer vluchten? En wat is de rol van haar ex, die mijlenver weg zijn leven slijt in de gevangenis?

De proloog van deze thriller is ongekend goed. Zo goed dat het daarna even wennen is aan het kalmere verloop van het boek. Steeds weer wordt benadrukt dat Gwen overal spoken ziet. Ze vergeet te leven, is alleen maar bezig met controleren en waarschuwen. Ondertussen beseft ze steeds beter dat haar opgroeiende kinderen een thuis en stabiliteit nodig hebben. Heel voorzichtig laat ze een aantal mensen toe in haar leven. Maar kan ze hen vertrouwen?

Stillhouse Lake is opgebouwd uit een aantal lange hoofdstukken, misschien net iets te lang om de vaart en spanning in deze thriller steeds overeind te houden. Het verhaal wordt verteld vanuit Gwens gezichtspunt, zij doet haar verhaal in de ik-vorm. Een goede keuze van de auteur, want op die manier ben je net als Gwen heel de tijd in het ongewisse over de andere personages in het verhaal. Je weet niet meer dan Gwen, je hebt er net als zij het raden naar wie al dan niet het beste met haar voor heeft.

Halverwege het boek is er een duidelijke stroomversnelling. Alle lijntjes zijn uitgezet, alle personages zitten duidelijk in je hoofd en het is wachten op een hopelijk razend spannende ontknoping. En ja hoor, de antwoorden die je krijgt zijn onverwacht, maar wel bevredigend. Vooral de cliffhanger op het einde van het boek doet het hem: het vervolg mag liever nog vandaag dan morgen verschijnen!

Rachel Caine was in het verleden als schrijfster onder verschillende pseudoniemen actief. Ze schreef vooral YA en wordt met sci-fi en fantasy geassocieerd. Het grote succes, dat tot nog toe uitbleef, lijkt ze met haar eerste thriller te pakken te hebben. Stillhouse Lake is het eerste deel in de Gwen Proctor-reeks. In het Engels verschenen al drie boeken en is een vierde in de maak, bij ons zal het tweede boek in oktober in de rekken liggen.

Meer recensies van Greet Braem