Doet Daniel Cole het opnieuw?

Gunther 15 juli 2023
Jackdaw is de nieuwste thriller van Daniel Cole, de schrijver van de Ragdoll serie en Mimic. Het is de start van een nieuwe serie.

Rechercheur Scarlett Delaney, bijgestaan door haar trouwe partner Frank, moet op zoek naar een seriemoordenaar die in de pers Jackdaw wordt genoemd. Hij kenmerkt zich door te moorden op de meest onwaarschijnlijke plekken, het hoofd achter te laten en het lichaam te doen verdwijnen. Ook verdwijnt er steeds een juweel wat de verwijzing naar de titel dan weer weergeeft. Kauwen , Jackdaw in het engels, stelen nogal graag wat blinkt.
Zij krijgt de hulp van Henry Devlin, een prive detective, die opduikt in de loop van het onderzoek. Met hem gaat zij een nogal onwaarschijnlijk partnerschap aan maar het doel heiligt de middelen voor Scarlett.

De hoofdpersonages komen vrij snel naar voor in het verhaal waardoor je vrij snel een band met hem krijgt. Scarlett die zich ten koste van alles wilt bewijzen en alle vooroordelen over haar wil wegwerken, Frank die hondstrouw is en alles door de vingers ziet wat Scarlett doet en Henry, charmeur zonder veel scrupules.

De moordscenes worden met veel detail beschreven, expertise van Cole zijn verleden als ambulancier, maar de scherpe randjes worden er afgehaald door er kurkdroge humor in te verwerken.
Het einde je zie voor een deel al een tijdje vooraf aankomen maar er zit toch nog genoeg verrassing in om het spannend te houden tot het einde.

In een paar epilogen wordt reeds de voorzet gegeven voor eventuele vervolg boeken rond Scarlett en Henry.

Korte hoofdstukken laten het boek vlot lezen. Maar als in die korte hoofdstukken dan ook nog eens gewisseld wordt tussen verscheidene personages en plaatsen wort het wel een beetje rommelig. Vooral in het eerste kwart van het boek had ik daar last van maar daarna trad er een zekere gewenning op. Maar spannend bleef het altijd.
Jackdaw is een beloftevol begin van een nieuwe serie. De personage Scarlett en Henry, en de wisselwerking tussen beide, hebben nog veel potentieel en ik kijk dan ook uit naar een volgend deel.

3.5 sterren naar 4 afgerond. Knappe thriller die zeker de moeite van het lezen waard is.

Meer recensies van Gunther