Op zoek naar roem

Hamster01212 20 januari 2024
Agatha en Tedros wonen in Camelot, maar hun leven is niet zoals ze het hadden voorgesteld. Het koninkrijk is vervallen en het geld is op, maar dat is niet eens hun grootste probleem. De kroning van Tedros zou een simpele ceremonie worden zodat hij officieel koning zou worden. Maar deze dag draaide uit op een ramp. Het is hem niet gelukt de opdracht, die hij moet voltooien om koning te worden, uit te voeren en zit hier een half jaar later nog steeds mee. Hierdoor doet hij ook niks aan de gevaren die de koninkrijken in de buurt ondervinden. Agatha wil hem helpen het koninkrijk te besturen, maar zij moet verplicht de hele bruiloft regelen.
Uiteindelijk besluit Agatha om zelf op onderzoek uit te gaan naar wat er zich buiten hun koninkrijk afspeelt. Maar dit doet ze niet alleen, ze krijgt hulp van Sophie en een paar andere leerlingen van de School.

Na het vorige boek uit ‘De School van Goed en Kwaad’ had ik het gevoel dat het verhaal was afgesloten. Wat ben ik blij dat er toch nog een boek is, want hoewel het duidelijk een vervolg op de reeks is, is het toch een heel nieuw verhaal.

Het verhaal komt langzaam op gang. Er wordt eerst een beeld geschetst hoe het met de personages gaat na hun vorige avontuur. Dan komen er geleidelijk aan nieuwe spanningen, problemen en mysteries bij en zo zit je na een tijdje volledig in het verhaal.

Tijdens het verhaal komen de bekende personages uit de vorige boeken terug, maar ook komen er een aantal nieuwe bij. Behalve Agatha en Sophie kwamen er ook hoofdstukken vanuit andere hun perspectief voor. Aan het begin van elk hoofdstuk staat duidelijk de naam vanuit wie het geschreven is, zodat er geen verwarring kan ontstaan. Het was leuk om ook eens vanuit deze minder belangrijke personages te lezen zodat je ook deze beter leert kennen.

Hoewel de vorige drie boeken zich grotendeels afspeelden op de School, kwam deze nu bijna niet voor. Dit maakt het verhaal juist leuk, omdat we lezen over iets anders dan de nu wel gekende School en zo kan je je helemaal opnieuw de omgevingen voorstellen en erin verdwalen.

Wat ik wel een beetje miste in dit boek was de invloed van bekende sprookjes. Het is niet zo dat er niks herkenbaar was, maar dit boek is voornamelijk gebaseerd op een niet bestaand sprookje. Wel was het mooi om te lezen hoe heel dit verhaal op zo’n kort verhaaltje gebaseerd is, maar hierdoor ontbreekt wel de herkenbaarheid en valt de sprookjessfeer een beetje weg.

Als je ‘Op zoek naar roem’ leest, heb je even tijd nodig om in het verhaal te komen, maar daarna leest het heel vlot. We zien de bekende en nieuwe personages terug in een totaal nieuw verhaal met nieuwe omgevingen. Het boek eindigt zeer spannend waardoor je het liefst meteen het vervolg wilt lezen.

Meer recensies van Hamster01212