De C is voor Celia

Hamster01212 13 januari 2024
Celia woont in een gezin met twaalf broers en zussen. Ze is zelf een van de oudere kinderen en moet daarom meehelpen met het huishouden en het zorgen voor haar jongere broertjes en zusjes. Maar dan blijkt er interesse te zijn in hun gezin, er gaat een realityserie van gemaakt worden. Tijdens de opnames merkt Celia al dat niet alles zo realistisch verloopt, maar dat is toch juist het doel van een realityserie? En hoe zit het met de reacties van de kijkers, zal het gezin wel geliefd zijn?

Dit verhaal sprak me meteen aan. Zelf kijk ik wel eens realityseries maar denk vaak wel dat de reality ver te zoeken is. Ik was daarom ook benieuwd naar hoe het eraan toe zou gaan in dit boek.

Wat was dit een fijn boek om te lezen! Het is niet al te dik, bevat korte hoofdstukken en de beschrijvingen zijn duidelijk en niet te langdradig. Dit maakt dat je doorheen het boek vliegt, ik had het dan ook in minder dan een dag uitgelezen en was teleurgesteld dat het verhaal gedaan was. Een fijne schrijfstijl is dus al zeker aanwezig.

Het verhaal zelf vond ik ook origineel. Celia woont in een niet zo alledaags huishouden, omdat ze met zoveel zijn. Maar hoewel dit voor niet zo veel mensen herkenbaar zal zijn, kan je je toch heel makkelijk inleven in het verhaal. De frustraties die Celia heeft, maar ook de mooie momenten die ze meemaakt met haar gezin worden goed overgebracht. Hierdoor kwam ze ook over als een realistisch personage.

Het boek bevat wel veel personages waardoor ik in het begin wel even in de war raakte. Zeker omdat niet elk kind een even grote rol heeft. Voor deze minder belangrijke personages was ik blij dat de kinderen hun namen gekregen hadden op alfabetische volgorde, zodat je aan de naam kon zien of het om een ouder of jonger kind ging. De hoofdpersonages waren wel heel duidelijk uit elkaar te houden en je kreeg ook een algemeen beeld van hun karakter.

Ook alles rond de realityserie werd goed weergegeven. Het is niet altijd alleen maar positief. Het bracht voor- en nadelen met zich mee en dit alles werd mooi mee in het verhaal verwerkt.

Ik heb echt genoten van ‘De C is voor Celia’, dit door de aangename schrijfstijl maar ook door het realistische hoofdpersonage en de originele verhaallijn.

Meer recensies van Hamster01212