Feiten en fictie op een intrigerende manier verbonden

Hannie 20 november 2022
Thomas Verbogt is minder bekend bij het grote publiek, hoewel hij al diverse verhalenbundels, romans en toneelstukken op zijn naam heeft staan. Dagelijks schrijft hij ook een column voor de Gelderlander, de regionale krant uit zijn geboorteplaats Nijmegen. In opdracht van de gemeente Nijmegen schrijft hij de roman Maak het mooi. Hij graaft in zijn herinneringen om zijn leven op papier te zetten. Daarin lopen fictie en feiten door elkaar heen, zoals in meerdere werken van deze auteur.

Hoewel het boek begint in de vroege jeugd, is het verhaal geenszins chronologisch te noemen. Telkens roept een bepaalde herinnering een gebeurtenis op die door associëren omhoog komt. Dat zorgt ervoor dat je van de ene tijd en gebeurtenis in de andere terechtkomt, wat het soms lastig maakt om de rode draad te blijven zien.

In Maak het mooi komen diverse personen voor die in het leven van Thomas een rol hebben gespeeld: zijn ouders, zijn vrienden en ook de verschillende liefdes die hij gehad heeft. Jana, die in het begin al een grote rol speelt op de dag van de Eerste Communie als Thomas een jaar of acht is, blijft door het hele boek heen terugkomen. Zij speelt een cruciale rol, terwijl ook andere personages een grote impact hebben. Maar ook de stad Nijmegen wordt levendig beschreven, de verschillende straten, parken en gebouwen. Zeker voor de inwoners van Nijmegen heel herkenbaar.

De stijl van Verbogt is filmisch te noemen, hij laat de stad Nijmegen, maar ook Amsterdam, Parijs, en enkele andere plaatsen de revue passeren. Zijn toon is luchtig en melancholisch, hier en daar met humor verweven. Zijn eigen persoon beschrijft hij als afwachtend, onzeker, iemand die graag in zijn gedachten vlucht en zich afzondert van zijn omgeving. De scènes waarin hij spijbelt van school en zich met een gedichtenbundel terugtrekt in het park, zijn daarvan een duidelijk voorbeeld. Maar ook wil hij ‘erbij horen’, hij wil meedoen en midden in het leven staan.

‘Ik mis wat er nooit was. Eén beweging in mijn gedachten is voldoende om terug te gaan naar het kind van toen, het onvolledige kind, het kind vol schuld en vragen en uitvluchten.’

Maak het mooi is een boek vol nostalgie, gemiste kansen en levens die niet volgens plan verlopen zijn. Dwalend in zijn herinneringen laat Verbogt ons fragmenten uit zijn leven zien, die verrijkt zijn met fictieve gebeurtenissen. Een boek dat erom vraagt om voor een tweede keer gelezen te worden om precies het verloop goed te kunnen volgen en beter de gevoelswereld van de auteur te begrijpen.

Meer recensies van Hannie