Een dertig jaar oude onopgeloste moord opnieuw actueel

Hannie 11 oktober 2019
Het boek begint als een jong meisje een gedeelte van een hand vindt. Die vondst zet politieonderzoek in gang en al gauw blijkt het dat het gaat om de verdwijning van Aurora Jackson dertig jaar daarvoor.

In de zomer van 1983 gaat een groep vrienden een nacht kamperen in de bossen van Zuid-Engeland. Het is een nacht vol alcohol, seks en drugs. Aurora is de jongste van het stel en ze voelt zich niet erg thuis bij deze groep. De volgende morgen is Aurora verdwenen, niemand kan haar vinden en het politieonderzoek levert ook niets op. Als dertig jaar later het lijk van Aurora wordt gevonden op een plek die alleen bekend was bij de jongeren, wordt het team van Jonah Sheens op de zaak gezet. Een lange zoektocht, veel verdachten en veel ondervragingen leiden uiteindelijk tot het oplossen van de moord.

Gytha Lodge heeft met Op een dag haar debuut geschreven en volgens de tekst op de achterflap is het de start van een serie. Eerder was ze al bekend van het schrijven van toneelstukken, voornamelijk drama, en prijswinnende games. Met dit debuut heeft ze haar naam gevestigd in thrillerland. Vanaf het begin wordt de lezer in spanning gehouden wie de dader zou kunnen zijn en wat het motief is geweest voor de moord.

In het begin van het boek passeren veel namen de revue ( van de groep jongeren en van het onderzoeksteam) en daardoor is het lastig om goed in het verhaal te komen. Maar als deze hobbel eenmaal is genomen, leest het boek als een trein. Regelmatig wordt iemand als verdachte neergezet en dan neemt het verhaal weer een verrassende wending. Tot op het eind van het boek is onduidelijk wie de echte dader is en waarom. Dat houdt de spanning op een hoog niveau en zorgt ervoor dat je meegezogen wordt in het verhaal. Iedereen heeft zo zijn of haar motieven, zelfs Jonah Sheens heeft een geheimzinnige donkere kant die eerst alleen even aangetipt wordt en later steeds verder onthuld wordt. Dat maakt dat je door wilt lezen om er uiteindelijk achter te komen wie de moord gepleegd heeft.

De opbouw van het boek is ook bijzonder te noemen. Het verhaal speelt afwisselend in het nu en in 1983. In het nu is er een alwetende verteller aan het woord met als centrale figuur Jonah Sheens, maar ook is er een mooie rol weggelegd voor Juliette Hanson. Ze maakt deel uit van het onderzoeksteam, is net nieuw daar en wil graag haar stempel zetten op het verloop van de zaak. De andere verhaallijn in 1983 wordt voor het grootste deel verteld vanuit Aurora Jackson. Via die lijn krijgen we inzicht in wat er zich in chronologische volgorde heeft afgespeeld tijdens de avond en de nacht van het kamperen. Wat door het rechercheteam ontdekt wordt, wordt in de flashbacks verduidelijkt.

Gytha Lodge heeft met Op een dag al historie geschreven. Hopelijk volgt het tweede deel snel en kunnen we verder met de geheimen rond sommige personages. Dit boek smaakt naar meer.

Meer recensies van Hannie