Prachtige jeugdroman rondom de Londen Blitz..

HeavenLeighBooks 09 april 2024
Wanneer Peggy een zwerfhond van de straat redt, ontstaat er een mooie vriendschap. Niets kan haar en Beau scheiden – totdat de oorlog uitbreekt. Peggy wordt voor haar veiligheid naar de kust gebracht, maar Beau blijft achter in Londen. Nacht na nacht, terwijl het bommen regent en levens worden verwoest, snuffelt Beau tussen het puin van de stad, op zoek naar overlevenden. Als het noodlot toeslaat en Peggy’s leven voor altijd verandert, laat Beau de kop niet hangen. Hij heeft een plan. Maar hoe komt hij bij haar?

“Helden van de straat” is een hartverwarmende en ontroerende jeugdroman voor lezers vanaf tien jaar, geschreven door Phil Earle. In het verhaal volgen je de dappere hond Beau, die met behulp van de norse kat Mabel en de knotsgekke duif Bomber levens redt tijdens de Londen Blitz. Het gaat hier om een oorlogsverhaal, wat dus best een zwaar thema is en ondanks dat het vrij luchtig is opgeschreven, is het behoorlijk aangrijpend. Hond Beau heeft een missie en doet er alles aan om deze te laten slagen. Ondanks de tegenslagen, staat opgeven absoluut niet in zijn woordenboek. Zijn doorzettingsvermogen is echt bewonderenswaardig en daardoor kun je dan ook niet anders dan hem in je hart sluiten.

Wat dit boek bijzonder en uniek maakt is dat je het verhaal vooral leest vanuit het oogpunt van de dieren. Je leest gedurende het verhaal wat ze denken en voelen, waardoor je je goed kunt inleven in hun personage. Daarnaast zijn het nogal uiteenlopende dieren met ieder hun eigen persoonlijkheid en de bijbehorende karaktereigenschappen die ze op geheel eigen wijze inzetten. Juist dit inkijkje van het standpunt van deze dieren, maakt het voor kinderen aanlokkelijk om het boek te lezen. Het laat ze inzien dat naast mensen, ook dieren over moed en toewijding beschikken. Dat deze dieren enorm veel respect hebben voor iedereen die goed voor hen is en ze onvoorwaardelijk houden van de mensen die voor ze zorgen en ze liefhebben.

De schrijfstijl van Phil Earle is fascinerend, indrukwekkend, vermakelijk, origineel, aangrijpend, maar ook zeker hoopvol. Ondanks het zware thema vond ik het verhaal goed in balans, zowel luchtige als serieuze stukken komen voorbij. Het boek bestaat uit korte hoofdstukken, wat enorm vlot wegleest, omdat kinderen gemakkelijk van hoofdstuk tot hoofdstuk kunnen lezen. Het zal vaak zat gebeuren dat ze denken, nog één hoofdstuk dan. Het is ook absoluut een mooi boek om voor te lezen, zowel thuis als in de klas. Het geeft in elk geval genoeg stof om er samen over te kunnen kletsen. “Helden van de straat” is een prachtig verhaal vol met helden in alle soorten en maten! Na het lezen van dit verhaal ben ik absoluut nieuwsgierig naar de andere boeken van Phil Earle ( “De gorilla en de jongen” en “de reis van Noah”).

Meer recensies van HeavenLeighBooks