Adembenemend spannend en magische eerste deel van een nieuwe jeugdserie..

HeavenLeighBooks 22 april 2024
Achterflap:
Christopher brengt de vakantie door bij zijn opa, die op het verre Schotse platteland woont. Saaier kan haast niet, totdat hij oog in oog staat met wezens die hij alleen uit verhalen kent. Het blijkt dat zijn opa hoeder is van de Archipel, een eilandgroep waar mythische wezens leven, ver van het oog van de gewone wereld. Al duizenden jaren beschermt een magische barrière de Archipel, maar sinds kort zijn er gaten in ontstaan. Mal, een meisje met een vliegende cape en een babygriffioen, reist via zo’n gat naar Christophers wereld terwijl een mysterieuze man haar probeert te vermoorden. Op zoek naar antwoorden beginnen Mal, Christopher en de griffioen aan een gevaarlijke tocht door het woeste landschap van de Archipel. Onderweg doen ze een verschrikkelijke ontdekking en staan ze voor de moeilijkste beslissing in hun leven.

Recensie:
“Onmogelijke wezens” is het eerste deel van een nieuwe spannende en magische serie, geschreven door Katherine Rundell. Eerder schreef zij al o.a. de prachtige jeugdboeken: “Sophie op de daken” en “Het wilde meisje”. Het boek begint met een prachtige en indrukwekkende kaart, gevolgd door het bestiarium van de hoeder, waarin je kennis maakt met verschillende mythische wezens. In dit verhaal volgen we twee verhaallijnen, namelijk die van Christopher en Mal, twee compleet eigen karakters. Het mooie is dat je beide personages los leert kennen en ze op een geven moment bij elkaar komen door een toevallige ontmoeting. Mal leeft op een geheime en zorgvuldig verborgen plek met de naam de Archipel en Christopher in onze gewone mensenwereld. Samen beginnen ze aan een reis, een zoektocht om de Archipel en de wereld te redden en beleven ze een wonderbaarlijk en adembenemend spannend avontuur.

De opbouw van het verhaal is ontzettend spannend, langzaamaan ontdek je steeds meer puzzelstukjes samen met de hoofdpersonen. Het is net alsof je naast Christopher en Mal meeloopt. Natuurlijk is het een begin van een serie dus je merkt wel dat er een aardig stukje wereldopbouw in het verhaal verweven zit. In het begin is dit even wennen, maar eenmaal een stukje op gang in dit verhaal is het echt niet meer weg te leggen. Het heeft je geheel in zijn greep en je moet weten hoe dit avontuur gaat aflopen. Alle bij-personages en wezens die Christopher en Mal ontmoeten zijn op hun plek in het verhaal en dragen op hun compleet eigen manier iets bij aan het grote geheel.

De schrijfstijl van Katherine Rundell is magisch, intrigerend, vermakelijk, meeslepend, beschrijvend en origineel. De auteur weet de plekken en de wezens zo levendig te beschrijven, dat je alles als een film voor je ogen tot leven ziet komen. Je voelt zoveel emoties tijdens het lezen, het is echt een verhaal met all the feels. Heel mooi ook hoe de auteur aandacht besteed aan problemen in de wereld, zoals de klimaatverandering en dit op een subtiele manier door het verhaal heen weet te smeren. “Onmogelijke wezens” is een sterk en wonderbaarlijk verhaal dat van begin tot einde zorgt voor enorm veel leesplezier. Ik kan niet wachten op het tweede deel in de serie!

Meer recensies van HeavenLeighBooks