Een fan-tas-ti-sche leeservaring

Hebban Crew 01 oktober 2023 Hebban Crew

'Het boomhuis in het bos' van TJ Klune is door de Hebban Crew gekozen tot het Hebban Boek van de Maand oktober 2023.

Redacteur Martijn Lindeboom: 'Dit boek is een prachtige introductie van wat speculatieve fictie vermag: het verwondert, het schokt, het verstrooit, het emotioneert en laat je nadenken over allerlei interessante en pregnante thema's. Een absolute aanrader voor zowel volwassen als jongere lezers en voor liefhebbers van alle genres. Het is genreoverschrijdend en inspirerend. Ga dat lezen!'

Redacteur Anouk van der Zee: 'Waar je werkelijk van gaat houden, zijn de personages. Er is één mens te midden van een heleboel robots, maar stuk voor stuk komen ze tot leven. Mijn persoonlijke favoriet is Rambo, die hysterische kleine dramaqueen die nooit zijn mond kan houden. Anderen zullen zich kunnen identificeren met Victor, aseksueel en toch tot over zijn oren verliefd. Of met de vaderlijke Gio, die er grote geheimen op nahoudt en zo eenzaam was voor Victor in zijn leven kwam. Verpleegmachine Ratched, die heerlijk sadistische machine vol droge humor. En Hap. Lieve, boze en o zo menselijke Hap. Wist je dat robots zomaar je hart kunnen stelen? Ik ben er inmiddels achter.'

Hoofdredacteur Sander Verheijen: 'Het boomhuis in het bos is een fan-tas-ti-sche leeservaring met personages die niet alleen mijn, maar ieders hart gaan veroveren. In een uitermate kleurrijk en boeiend geschreven avontuur brengt Klune zijn personages zo tot leven dat je ze bijna kunt aanraken. Hij raakt belangrijke thema’s, ontroert en maakt je aan het lachen. Ik ga ze nooit meer vergeten … Victor, zuster Ratched, Rambo en Hap. Een geweldig boek voor jong en oud!'

Redacteur Debbie van der Zande: 'Een fluwelen verhaal vol liefde, vol goedheid tegen een achtergrond van heel veel slechtheid, waarover evenwel geen oordeel wordt uitgesproken. Eindeloze referenties en thema's zijn subtiel verweven in het verhaal, dringen je niets op, maar stromen wel door je heen als de bloeddruppel die een houten hart op gang brengt.'

Redacteur Suzette Eikelenboom: 'Klune weet de lezer te ontroeren en na te laten denken door diepere lagen aan te brengen in zijn fabelachtig vertelde roman. Zuster Ratched en Rambo alleen al zijn het helemaal waard dit boek open te slaan, maar eerlijk is eerlijk: alle personages zijn absoluut onvergetelijk.'

Meer recensies van Hebban Crew