Genoeg nieuws onder de zon

“There is nothing new under the sun, but there are new suns.” (Octavia E. Butler)

New Suns is een bundel met 17 verhalen in het fantastische genre door ‘schrijvers van kleur’ met allerlei culturele achtergronden. Het schrijven van fantastische literatuur is nooit voorbehouden geweest aan de gemiddelde witte Amerikaanse of Engelse man van boven de 50, maar in de publicaties zijn ze heel lang oververtegenwoordigd geweest. Het fantastische genre is de laatste jaren bezig met een flinke inhaalslag in de publicatie van materiaal uit diverse achtergrond, en deze bundel geeft daar mede een zetje aan.

Het voorwoord is van LeVar Burton, de acteur die Star Trek-liefhebbers vooral kennen als Geordi LaForge uit The Next Generation. De editor is Nisi Shawl, die we kennen van haar roman EverFair en als voorvechtster van meer diversiteit in het fantastische genre.

De inhoud is zeer gevarieerd: Horror, dystopie, near-future SF, alternatieve werkelijkheden, fantasy en far-future SF. Niet alle verhalen slagen er afdoende in om binnen een beperkt aantal pagina’s de lezer ‘the sense of wonder’ te laten beleven, en op enkele plaatsen zijn wereldbouw-fouten blijven zitten, maar over het algemeen zijn de verhalen goed doordacht, gelaagd en nét iets anders dan de gemiddelde ‘goeie kost’. De auteurs hebben bewust hun culturele bagage in de verhalen laten doorschemeren en dat geeft een bijzonder gevarieerde beeld.

De bundel bevat aan het einde een korte beschrijving van alle auteurs, waaruit meteen duidelijk wordt dat dit geen beginners zijn. Velen timmeren al jaren aan de weg en hebben al een aantal prijzen op hun naam staan. De bundel biedt een mooi aanknopingspunt om hun boeken op te zoeken en aan je ‘wil ik lezen’-lijstje toe te voegen. In het nawoord van Nisi Shawl nodigt ze ons op poëtische wijze uit om precies dat te doen:

“Would you like more of what you’ve read here? Weirder constellations, greater galaxies of original speculative fiction by people of color? Then seek us out. Spread the word. Wish on us, reach for us, and yes, let us gather together in the deep, dark nurseries of stars. Let us congregate. This is how new suns are born.”

Een paar high-lights:

• In The intergalactic Tourist Industrial Complex (Tobias S. Bucknell) is de hele aarde veranderd in een toeristische trekpleister. Als er dan een buitenaardse toerist onder invloed van geestverruimende middelen uit een vliegende taxi stapt en in de East River verdwijnt, zijn de rapen gaar, met name voor de chauffeur van die taxi. Komisch!
  • The Virtue of Unfaithful Translations (Minsoo Kang) vertelt het verhaal van onbezongen helden, vertalers, die een bloedige veldslag weten te voorkomen door de communicatie tussen de strijdende partijen te manipuleren. In de naam van de liefde natuurlijk, of misschien toch niet? Dit wordt prachtig beschreven met onderkoelde humor met een driedubbele bodem. Duidelijk vanuit een compleet andere verteltraditie.
  • Unkind of Mercy (Alex Jennings) is horror van het type: zo dichtbij dat het je naar de keel grijpt. Hoe gewone mensenlevens verwoest worden doordat hun naasten zomaar ophouden te bestaan en geen enkel spoor achterlaten.
  • In Burn the Ships (Alberto Jánez) wordt een Maya-achtige beschaving bedreigd door nieuwkomers en beschermd door oude, vrouwelijke magie met een duister randje. Prachtig geschreven.
  • Blood and bells (Karin Lowachee) is een dystopisch verhaal over een bende-oorlog met als inzet een kind van ouders uit vijandige kampen. Wie de oorlog gaat winnen, blijkt uiteindelijk niet de goede vraag.
  • The shadow we cast through time (Indrapramit Das) een far-future SF-verhaal waarbij het contact met de moederbeschaving verloren gaat en ‘de ander’ uiteindelijk ‘ons’ wordt. Genoeg inhoud om een complete roman mee te vullen.
  • Dumb House (Andrea Hairston) Als je je verzet tegen het Smart worden van je omgeving, kun je maar beter wat magische hulp hebben. Heerlijk raar verhaal.
  • Kelsey and the burdened breath (Darcey Little Badger) Spokenjager-verhaal met een twist; natuurlijk is het heel gewoon dat geesten van overleden een handje geholpen moeten worden als ze naar de andere wereld gaan. En daarbij gaat wel eens wat mis.

Als liefhebber van het vervreemdende valt er nog heel veel te ontdekken door verhalen vanuit andere culturele achtergronden te lezen en dat bewijst deze bundel maar weer eens.

Meer recensies van Heidi van der Vloet