Een dikke middelvinger naar Lovecraft

Heidi van der Vloet 02 januari 2023
N.K. Jemisin is een begrip in de SF-en Fantasywereld: ze won een Hugo Award voor alle 3 de delen van haar Broken Earth Trilogy. Ze schrijft prachtige verhalen over gemarginaliseerde personen die zich staande houden terwijl ze alles tegen zich hebben.

"The World we make" is deel twee van The Great Cities-duology die begon met The City we became. Het boek gaat verder waar deel één eindigde: in een chaotisch New York dat tot leven is gekomen in de persona van elk van zijn 6 stadsdelen, en bedreigd wordt door de metafysische stad R'lyeh.

De net tot leven gekomen stad New York moet vechten voor zijn bestaan en probeert medestanders te vinden bij steden die al langer geleden tot leven zijn gekomen. Dat valt niet mee, want de meeste steden zijn klootzakken die alleen aan hun eigen voortbestaan denken en geloven dat alle veranderingen de schuld zijn van New York.

Dit klinkt bizar en dat is het ook, maar Jemisin krijgt het voor elkaar dat je van de stadsdelen en hun persona gaat houden, en je inleeft in de verschillende stadsdelen en hun magie. De personages zijn zo divers als maar kan en een perfecte weerspiegeling van alle facetten van New York, de stad waar Jemisin woon.

Het verhaal staat bol van de 'city magic', tentakels, metaversa, alt-rigth 'Proud Men', corrupte politici, huisjesmelkers, pizza, quantummechanica en straathoekfruitstalletjes. Een fantastische mengeling van weird stuff, not-so-serious science en extreem herkenbare menselijkheid.

Het verhaal is heel vlot geschreven en de krachttermen vliegen je geregeld om de oren. Het leest als een rollercoaster en laat je aan het eind verdwaasd en happy achter. "WTF did I just read?!"

Meer recensies van Heidi van der Vloet