Seizoenen van het geloof

Hemelse boeken 27 oktober 2023
Aan de hand van twaalf eenvoudige woorden probeert de Amerikaanse predikant Brian McLaren handvatten te geven om met God te leven. Hij verdeelt het geloofsleven in de vier seizoenen. De lente staat voor bewustwording van God. Het is de fase waarin we eenvoudig geloven en God danken en aanbidden. De schrijver koppelt hier de woorden Hier, Dank en O aan. Hij geef oefeningen om dagelijks bewust te worden van Gods aanwezigheid.

Als we overgaan naar de zomer wordt het geloofsleven complexer. We krijgen vragen waardoor we groeien. Hierbij horen de woorden Sorry, Help en Alstublieft. Hij laat zien hoe we onze zorgen en pijn kunnen vertalen in een hulpvraag aan God. Zorgen maken gaat om wat er zou kunnen gebeuren, pijn gaat over wat gebeurd is en teleurstelling over wat niet gebeurd is.

De lente en de zomer vond ik het meest interessant om te lezen. Want daarna komt het seizoen van de verbijstering. Als de antwoorden op de vragen niet voldoende zijn en de twijfel toeslaat. De fase waarin moet blijken of je geloof dat kan overleven en dat is niet bij iedereen zo. Ik merk dat de kerk/ gemeente niet goed weet hoe zij met deze fase om moet gaan om christenen daar doorheen te leiden. Woorden die daarbij horen zijn Wanneer, Nee en Hoelang. Maar als je deze moeilijke tijd door bent gekomen, dan volgt de harmonie en de verdieping van je geloof met woorden als Ziehier, Ja en (..)

Het is geen moeilijk boek om te lezen. Het zijn praktische thema’s en opdrachten, goed verdeeld in behapbare hoofdstukken. Ik kan niet zeggen dat ik alle opdrachten heb gedaan en ook niet alles sprak me evenveel aan. Het geeft wel een goed inzicht in de fases van het geloofsleven. Volgens McLaren gaat een christen verschillende keren door de door hem genoemde cirkel, maar zelf zie ik het toch meer als een rechte lijn. Hoewel het een christelijk boek is, laat het ook ruimte voor andersgelovigen.

Meer recensies van Hemelse boeken