Onrecht, vergeving en tweede kansen

Hemelse boeken 24 augustus 2019
Voor Amerikanen zal dit boek dichterbij staan dan voor ons als Nederlanders. Het staat erg in het teken van football. In het begin wordt op journalistieke wijze uitgelegd hoe de sport in elkaar zit, met veel onvertaalde Engelse termen. Maar er ligt een prachtig verhaal onder over onrecht, vergeving en tweede kansen. Matthew Rising – the Rocket – is een ongeëvenaarde football-speler. Als quarterback is hij essentieel voor het spel. Hij wordt op een voetstuk gezet en heeft een heldenstatus. Behalve dat Matthew een van de beste spelers is, weet hij dat het niet alleen om hem draait. Zijn medespelers zijn geen nummer op een t-shirt. Hij geeft om zijn teamgenoten en zal nooit de eer naar zich toe trekken. Een man met een goed hart, die de juiste keuzes maakt. Als hij dan beschuldigt wordt van het drogeren en misbruiken van minderjarigen, wordt hij zonder pardon in de gevangenis gegooid. Er volgt een zware tijd waarin vrijwel iedereen hem de rug toekeert. Zijn vrouw Audrey steunde hem door dik en dun, dus waarom kreeg hij niet haar vertrouwen toen hij het nodig had, terwijl ze hem eerder zo gloedvol verdedigt? “Hij is wie hij zegt dat hij is.” Graag had ik ook het verhaal van haar kant gelezen. Hoe heeft zij die periode ervaren?
Wanneer Matthew na twaalf jaar de gevangenis mag verlaten, heeft hij er geen enkele behoefte aan zijn naam te zuiveren of weer een rentree te maken. Ik weet niet of het heel reëel is, dat iemand geen enkele bitterheid voelt of niet roept om gerechtigheid. Ook al zit Matthew niet meer letterlijk achter de tralies, hij voelt zich nog gevangen door de reacties van de mensen op hem. Zijn vrouw Audrey heeft hem nooit vergeven voor wat er is gebeurd. Zij is een gebroken vrouw. Zij is zich in gaan zetten om de talentvolle Dalton Rogers te coachen en vraagt Matthew hem onder zijn hoede te nemen. Eigenlijk mag hij niet in de buurt van minderjarigen komen, maar voor zijn vrouw neemt hij de uitdaging aan. Maar het blijft niet ongezien en weer lijkt het onrecht te winnen.

Meer recensies van Hemelse boeken