Vriendschap is een serieuze zaak

Henri 21 december 2019
Een nieuwe LeCarré zorgt voor een sprongetje van vreugde. Hoe is het mogelijk, dat deze nestor van de spionageroman ondanks zijn hoge leeftijd wederom een knap geconstrueerd boek kan afleveren?

Nu ja, ‘Spion buiten dienst’ vormt het bewijs van zijn kunnen, ja zelfs op hoge leeftijd. De schrijver die de spionageliteratuur lijkt te hebben uitgevonden, dan wel op een hoger plan heeft gebracht lijkt een waarborg voor spannende boeken. Toch, is deze roman weliswaar knap in elkaar gezet, wel van spanning gespeend.

Nat, de badmintonspeler lijkt richting de uitgang van de Britse spionagedienst te gaan, maar kan in de laatste set toch nog voor een kleine stunt zorgen.
Zijn protégé Ed, ja zijn jonge vriend die nadrukkelijke ideeën heeft over Brexit, Europa en Trump blijkt plotseling meer te zijn dan een naïeveling die aardig badminton kan spelen. Nat, krijgt een baantje in de buitengewesten van de Britse geheime dienst, waar je feitelijk terecht komt als hierna het pensioen volgt. Als Ed echter in grote problemen komt, weet Nat meer voor elkaar te krijgen dan zijn taakomschrijving toelaat. Vriendschap is een serieuze zaak voor de spionnenmeester.

Le Carré maakt ook in dit boek gebruik van de bekende cocktail: de hoofdpersoon als underdog, typische Britse omgangsvormen, intellectuele gedachtegang, driedubbele bodems, waardoor je als lezer moet blijven opletten. Toch, kon ik het aan het einde een lichte teleurstelling bij me waarnemen. Het gerecht ’Spion buiten dienst’ hoewel zwaar opgediend valt te licht op de maag. Neemt niet weg, dat het desondanks wederom een plezier was om aan de hand van deze iconische schrijver op de badmintonclubs en in de geheime dienstkelders van Londen te zijn.

Drie stevige sterren.

Meer recensies van Henri