Kippenvel

Het Boekenbijtje 09 maart 2024
Hockeyster Valérie Johansen maakt haar debuut in het eerste. Dan krijgt ze een epileptische aanval. In het ziekenhuis wordt ze geopereerd aan een tumor in haar wervelkanaal. Door deze operatie wordt ze blijvend invalide.

We volgen drie verschillende personages. Namelijk Evaline, de moeder van Valérie . Justus, de neurochirurg, die Valérie geopereerd heeft. Ferdinand, die aan het hoofd van de afdeling chirurgie staat.

Deze drie gezichtspunten laten het verhaal mooi aan drie kanten zien. Dit geeft echt een extra dimensie aan het verhaal. Dit zorgde ervoor dat ik goed met personages kon meeleven. Ook waren de personages niet alleen zwart of wit en kon ik voor alle personages in meer of mindere mate begrip hebben.

De schrijfstijl van Antoinette is zo mooi, gevoelig en levendig, dat het kippenvel regelmatig op mijn huid stond. Vooral tijdens de stukken van Evaline kreeg ik af en toe een brok in mijn keel. Als moeder is er niets ergers dan dat er iets met een van je kinderen gebeurt.

Uitgedokterd is een psychologische thriller over de werkdruk, productie en fouten in het ziekenhuis. Alhoewel het boek fictief is, is het wel gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Dit maakt dat dit verhaal nog meer indruk maakt dan het al doet.

Ik heb genoten van dit boek en ben gelijk begonnen met Bonuszoon.

Meer recensies van Het Boekenbijtje