van hersenspinsels tot juiste afslag

hijvannederlands 04 oktober 2020
Beste Eva,

Wat heb je weer een mooi en spannend boek geschreven. Je zorgt ervoor dat de spanning er vanaf de proloog, waarin je meteen een aantal vragen oproept, in zit. Je zet de lezer vanaf de eerste bladzijden aan het denken. En dat blijf je ook doen in de rest van het verhaal. Ieder hoofdstuk sluit je af met een cliffhangertje, zodat de lezer erg graag wil doorlezen.

Je laat de hersenspinsels uit het verleden en de gebeurtenissen in het heden elkaar op een originele manier afwisselen door het gebruik van verschillende lettertypes. Daarmee zorg je ervoor dat het ook voor de wat jongere lezer een zeer prettig leesbaar verhaal is en de verhaallijnen prima te volgen blijven.

Vorig jaar deden mijn leerlingen nog hun uiterste best dat je hun voornamen zou gebruiken in je eerstvolgende jeugdthriller. Helaas heb je hun namen niet gebruikt en wie weet vinden we ze in de toekomst in je boeken terug. Wat dan weer wel grappig is, is dat mijn voornaam Afslag Zuid wel heeft gehaald. ;)

Afslag Zuid gaat over Rebel, die bij haar tante Marly woont, doordat ze bij een nooit opgehelderde brand haar beide ouders is verloren. Doordat ze een oogje heeft op de stoere hunk Kai komt ze erachter dat hij veel omgaat met wat duistere figuren. Bij toeval komen Rebel en Olivier, één van haar klasgenoten, erachter dat er zich vlakbij hen in de buurt geheimzinnige zaken afspelen. Doordat men bij de politie niet erg geïnteresseerd lijkt, gaan Rebel en Olivier zelf op onderzoek uit, waarbij het verrekte lastig is om te ontdekken of Kai en Lilly Lynn aan hun kant staan.

Voor de oplettende lezer heb je de vooruitblikkende details herkenbaar verwerkt en is het enigszins voorspelbaar dat die met elkaar te maken hebben. Toch houd je de spanning erin, doordat je in een spannende ontknoping pas aan het eind alle puzzelstukjes in elkaar laat vallen.

Ik vind deze moderne jeugdthriller zeer geschikt voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Eva, mijn complimenten dat je er weer in bent geslaagd om een mooie aanvulling van de steeds rijker wordende jeugdliteratuur te schrijven.

Meer recensies van hijvannederlands