Wie is de Koningin?

Hilma Werff 07 juli 2019
De terugkeer van de koningin is het verhaal van Brienna, die op tienjarige leeftijd wordt opgenomen in Huize Magnalia, om zo te trainen in een van de vijf Kunsten: Kunst, Muziek, Dramatiek, Vernuft en Kennis. Aangezien ze niet weet wat ze wil leren, komt te er pas (te?) laat achter dat Kennis haar Passie is, want op haar zeventiende moet ze een Passie beheersen en worden gekozen door een Patroon, een Beschermheer. Maar als dat spaak loopt en niemand haar wil, blijft ze alleen achter in het Huis, om enige tijd later een onverwacht en gevaarlijk aanbod te krijgen, wat haar hele leven zal veranderen, namelijk mee te doen met het complot om de rechtmatige Koningin van Maevana op de troon te zetten.

De cover ziet er supermooi uit, met afgebeelde sterren.

Vanaf het begin pakt het verhaal je als lezer in, omdat je meeleeft met Brienna, die geen idee heeft wie haar vader is en waarom ze op stel en sprong naar Huize Magnalia moet. Niemand wil haar verdere informatie geven, hoewel ze haar best doet om gesprekken af te luisteren.

De schrijfstijl is fijn, het verhaal leest lekker weg. Door onverwachte wendingen in het verhaal blijf je geboeid. Tegen het einde zijn er nog een paar wendingen die ik totaal niet zag aankomen. Spanning is er volop.

De personages komen goed over, ook de bijfiguren en helemaal de Meester van Kennis, die zo mysterieus is dat je heel graag wilt weten wie hij nu is. En je wil ook als lezer heel graag weten of Brienna wellicht de bewuste Koningin is.

Dit is het eerste deel van een goede YA serie en het boek kan ik dan ook van harte aanbevelen. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat en kan niet wachten op deel 2!

Meer recensies van Hilma Werff