Het dorp Belinda Aebi

Hilona Schaft-Mol 22 augustus 2020
Voor Thrillerlezers! mocht ik het boek Het Dorp van Belinda Aebi lezen.

Het boek is opgedeeld in meerdere delen en in deel 1 volgen we Eline die voor een artikel van een plaatselijke krant met de auto van haar moeder onderweg is en een ongeluk krijgt waardoor zij niet meer verder kan rijden en op zoek naar hulp strandt in het dorp Koolbeke. Een dorp waar de tand des tijd heeft stil gestaan en waar hedendaagse technologie niet tot nauwelijks aanwezig is. Een religieus dorp dat wordt geleid door de regels van de dominee en waar buitenstaanders niet bepaald met open armen worden ontvangen. Toch triggert het dorp Eline dusdanig dat ze besluit om er wat langer te blijven. Veel inwoners van Koolbeke leiden aan een zeldzame genetische afwijking, het Kolbe Syndroom. Een afwijking die meestal wordt gezien in onderontwikkelde afgesloten gemeenschappen.

In deels 2 leren we Hugo kennen, hoofd van een farmaceutisch bedrijf, vader en echtgenoot.

In het verleden heeft Hugo bloedmonsters genomen van een aantal inwoners van Koolbeke met de belofte om een anti- vaccin te gaan ontwikkelen, echter zoals dat vaker gaat binnen de farmaceutische industrie werd er gekozen voor het grote geld en is met behulp van deze bloedmonsters een vaccin ontwikkeld voor mensen met artrose, dat natuurlijk veel meer bereik heeft dan die enkele mensen met de genetische afwijking. De testpersonen laten het hier (terecht) niet bij zitten.

In deel 2 mis ik vooral een terugkoppeling of meer verwevenheid met het eerste deel en persoonlijk vind ik dat jammer.

In het derde deel volgen we Lea, de vrouw van Hugo die uiteindelijk zorgt voor een twist in het verhaal die ik niet direct zag aankomen.

Door de laatste hoofdstukken in deel vier, waar we ineens een flinke sprong voorwaarts in de tijd maken, vindt er wat meer verbinding tussen de afwisselende verhaallijnen en dat maakt het boek uiteindelijk wel tot een geheel.

Persoonlijk had ik zelf liever gezien dat er bijvoorbeeld twee boeken waren geschreven, de overgang van deel 1 naar deel 2 vond ik zelf erg groot en het slot liet me wat verward achter, met nog best wel wat vragen.

Complimenten voor de verschillende confronterende thema’s die in het boek aan de kaak worden gesteld.

Mijn eindoordeel is dat het boek vlot geschreven is en ook lekker weg leest maar dat er zoveel speelt dat het bijna onmogelijk is om dit allemaal in één boek te vatten. De personages worden goed uitgediept en er zit voldoende spanning in om door te willen blijven lezen. In het laatste hoofdstuk komen de verhaallijnen uiteindelijk wel samen, maar is er mijns inziens te veel informatie die als een gigantische golf over je heen komt.

Ik geef het boek 3 sterren

Meer recensies van Hilona Schaft-Mol