Aangenaam verrast.

Hilona Schaft-Mol 12 november 2023
Recensie Brecht gaat voor recht – Marianne Vogel

Voor Thrillerlezers las ik het boek Brecht gaat voor recht van Marianne Vogel. Hoewel dit al weer het vijfde deel van de serie is was dit voor mij de eerste kennismaking met een boek van Marianne Vogel. Vaak is het zo dat je wanneer je midden in een serie boeken invalt, je essentiële informatie uit de eerdere boeken mist, maar mijn ervaring is, dat hoewel er in het verhaal verwezen wordt naar situaties uit eerdere boeken van deze serie, het boek prima te volgen is.

Het verhaal:
In Brecht gaat voor recht dachten particulier onderzoekers Sofie Bank en Frits Arends van hun welverdiende vakantie te kunnen genieten maar een onverwachte moord in het Spreetheater gooit roet in het eten en wat volgt is allesbehalve een rustige vakantie. Zij worden via hun baas Hadewieg ingehuurd door de Groningse rederijkerskamer Concordia die er groot belang bij heeft dat de première doorgang zal vinden. Grote vraag is of de première na deze moord wel door kan gaan.

Vanaf de eerste bladzijde word ik het verhaal ingezogen en hoewel ik normaliter een snelle lezer ben is dit niet een boek dat je eventjes snel tussendoor leest. In dit geval is dit absoluut een compliment. Er gebeurt ontzettend veel, het verhaal is spannend en goed onderbouwt met historische weetjes. Ik verplaats mij met de hoofdpersonen door de straten van Berlijn en door de beeldende manier van schrijven ontvouwt het verhaal zich als een film waar ik zelf het gevoel heb op de 1e rij te zitten. De personages worden goed uitgediept wat maakt dat je iedereen steeds beter leert kennen al naar gelang het verhaal zich ontwikkelt. De vele plotwendingen maken dat ik regelmatig op een verkeerd spoor wordt gezet. Naast de moord op de hoofdrolspeler en alles wat daarbij komt kijken is er ook nog een tweede verhaallijn waarin Sofie een ontmoeting heeft met een persoon die meer weet over het verleden van haar vader. Wil hij haar helpen of speelt er hier toch iets geheel anders.
Wat ik erg mooi vind is dat ook actuele thema’s als bijvoorbeeld #MeToo in het verhaal verweven zijn. Het spoort aan tot nadenken. Heden en verleden lopen door elkaar heen, fictie en waarheid gaan hand in hand samen. Ik heb geen seconde getwijfeld aan dit verhaal. De precisie waarin alles verteld wordt, niet alleen over de theaterwereld, maar ook over de stad Berlijn, de geschiedenis die er zich heeft afgespeeld, alles is zo uitvoerig en secuur uitgewerkt dat ik er stil van ben. Van elke bladzijde geniet ik en wanneer dan eindelijk het einde nadert en ik vol spanning de laatste bladzijden heb gelezen met een ontknoping die me stil maakt kan ik maar tot één conclusie komen: Dit is een boek dat je absoluut moet lezen!

Mijn eindoordeel:
Ik ben razend enthousiast over dit boek en ben blij dat ik dit boek heb mogen lezen. Met Brecht gaat voor recht heeft Marianne Vogel echt een dijk van een verhaal geschreven. Ik geniet van het mooie taalgebruik, de beeldende schrijfstijl en het goed onderbouwde verhaal. Niet een boek dat je in één ruk uitleest, daar is het gewoonweg te mooi voor. Dit boek verdient de aandacht van de lezer. Het is een boek dat ik waarschijnlijk over een tijdje nog eens pak en waarvan ik verwacht dat ik dan waarschijnlijk dingen lees die me de 1e keer niet zijn opgevallen. Ik kijk uit naar de eerdere delen die ik zeker ook wil lezen voordat het volgende deel uitkomt.
Brecht gaat voor recht van Marianne Vogel krijgt van mij 4 dik verdiende kraaien.

Meer recensies van Hilona Schaft-Mol