Een actueel thema met verrassende plotwendingen

Karin Thomas – De Plicht

Met de leesclub Kort Geding van Thrillerlezers hebben wij het boek De Plicht van Karin Thomas gelezen. Voor mij was dit de eerste kennismaking met deze auteur. Dit is de eerste thriller die uitkomt onder deze nieuwe naam, maar eerder schreef Karin al onder de naam Karin Hazendonk.

Het verhaal:
De plicht vertelt het verhaal van Jef, advocaat bij een klein advocatenkantoor en zijn vrouw Eva. Eva is zwanger van hun eerste kindje. Ze verhuizen van het drukke Amsterdam naar een rustige, groene nieuwe woonwijk in Lelystad. In Lelystad krijgt Eva al vrij snel goed contact met haar overbuurvrouw Ellen. Jef heeft het vooral druk met de verdediging van de bekende zware crimineel Herman H. Wanneer door omstandigheden de kraamhulp van Eva en Jef niet kan, biedt Ellen zich aan. Zij is tenslotte verpleegkundige van beroep, heeft momenteel geen werk én is goed bevriend met Eva. Hun dochtertje Lilly wordt geboren en Ellen blijkt inderdaad de grote steun en toeverlaat van Eva te zijn. Jef wordt behoorlijk opgeslokt door zijn werk, tot groot verdriet van Eva en om haar tegemoet te komen, vraagt hij haar mee voor een ontspannen weekendje weg. Eva wil Lilly eigenlijk nog niet alleen laten, ze is pas 2 maanden oud, maar gaat overstag wanneer Ellen aanbiedt om voor de kleine Lilly te zorgen. Wanneer ze na 3 dagen weer thuis komen, is er geen spoor te bekennen van Lilly en Ellen. Wat is er gebeurd? Wie heeft hen meegenomen. Wat volgt is een spannende zoektocht naar de kleine Lilly.
Mijn leeservaring:
Het boek is lekker vlot geschreven en de spanning is eigenlijk al direct voelbaar en gedurende het hele verhaal niet weg geweest. De personages worden goed uitgediept en leer je gaandeweg het verhaal steeds wat beter kennen. Ik kan het boek dan ook maar moeilijk weg leggen. Op een gegeven moment heb ik een bepaalde theorie, die ik uiteindelijk ook weer los laat, zij het niet ter harte. Het verhaal wordt vanuit meerdere perspectieven vertelt en is in de ik-vorm geschreven en dat kan ik enorm waarderen. Verrassend is dat ook Herman H. hierin een hoofdrol krijgt en hoewel hij flink wat te verduren heeft gehad tijdens zijn opvoeding vind ik de daden die hij op zijn geweten heeft verschrikkelijk. De auteur verrast mij met een aantal mooie plotwendingen en het lukt haar goed mij op het verkeerde been te krijgen. Ik weet vooral in het begin niet zo goed wat ik met Eva aan moet, maar gelukkig ontpopt zij zich tot een pittigere versie van zichzelf en dat doe haar karakter en mijn sympathie naar haar toe goed. Het eind komt dan toch wel een beetje als een verrassing en ik kon maar één kreet slaken: ‘Zie je wel, ik ben toch niet helemaal gek’.

Mijn eindoordeel:
Met het boek de plicht van Karin Thomas heb ik mij een paar dagen goed vermaakt. De personages zijn goed uitgediept en leer je gaandeweg het verhaal steeds beter kennen. Het verhaal kent een aantal verrassende plotwendingen die mij regelmatig op het verkeerde been zetten en het einde komt toch als een verrassing. Het is ook een boek wat tot denken zet en momenteel misschien wel actueler dan ooit. Het blijkt maar weer dat onder de juiste druk, de beste mensen hun eigen principes vaarwel kunnen zeggen en dat zelfs wanneer achter slot en grendel gezeten, de druk die bepaalde criminelen kunnen blijven uitoefenen groter is dan jij en ik zouden willen.
De Plicht van Karin Thomas krijgt van mij 3.5 kraai.

Meer recensies van Hilona Schaft-Mol