Een rauw en eerlijk verhaal.

Door eenzaamheid verlaten – De heer R.

Voor Boekinkt heb ik het boek Door eenzaamheid verlaten door de heer R. gelezen. De heer R. presenteert zich als filosoof van het alledaagse leven. Hij is altijd op zoek naar het geheim achter de leugen, de ernst in de humor en de pijn in de lach. ‘Het moet verteld worden’, is zijn motto. Dat leest soms hard, maar dat is dan zo. In de schrijfwereld is De heer R. geen groentje meer, hij schreef twee jeugdboeken, maar dit romandebuut is anders, vandaar het pseudoniem.

De cover:
Een indringend oog kijkt je vanaf de cover aan. Het oogt wat nors, maar ook zie ik er verdriet in. Ik zeg zelf altijd: ‘wie mij echt wil zien, moet in mijn ogen kijken’, dus deze cover spreekt mij zeker wel aan.

Het verhaal:
Door eenzaamheid verlaten vertelt het verhaal van Martin Smits, of Tiny zoals hij over het algemeen genoemd wordt. Martin is een wat groezelige, onverzorgde man van middelbare leeftijd en hij werkt als orderpikker in een magazijn. In zijn vrije tijd is hij grensrechter bij de plaatselijke voetbalvereniging. Zowel op zijn werk als bij de voetbalvereniging ligt hij niet echt lekker in de groep en wordt hij regelmatig in de maling genomen. Thuis kampt hij met een alcohol- en pornoverslaving. In een soort dagboekvorm van ruim maand volgen we het wel en wee in het leven van Martin en wordt duidelijk wat er is gebeurd in zijn leven en waarom hij zo is geworden. Lukt het hem om zijn leven weer op de rit te krijgen?
Mijn leeservaring:
Door eenzaamheid verlaten is rauw en puur geschreven. Het verhaal leest vlot weg en er wordt niet geschroomd om grove taal te gebruiken, wat wel goed passend bij het personage is. Hoewel ik doorgaans zelf best grof gebekt ben en ik begrijp waarom de auteur hiervoor heeft gekozen, ging het me op een gegeven moment wel een beetje tegen staan. Ranzige gebeurtenissen volgen elkaar op en door de beeldende schrijfstijl en het feit dat ik ook nog eens een visuele lezer ben, maakten dat ik het boek regelmatig even opzij moest leggen. Dat is wel iets waar je rekening mee moet houden wil je dit boek lezen. Al lezende komen er verschillende emoties bij mij omhoog. Aanvankelijk vind ik Martin niet echt sympathiek maar wanneer je door middel van de flashbacks wat meer te weten komt over het verleden van Martin heb ik ook wel weer ontzettend met hem te doen. Er zijn momenten dat ik ronduit van hem walg, maar er zijn ook momenten dat ik hem een schop onder zijn reet zou willen geven in de hoop dat hij de handreiking die hem gedaan wordt met beide handen aan pakt om zo een ommezwaai te kunnen maken in zijn leven. Dit boek leest als een heftige emotionele roller coaster en ik vind het knap hoe de auteur het voor elkaar heeft gekregen om toch sympathie te voelen voor een man die zich ronduit onsympathiek gedraagt. Ikzelf had liever nog wat meer van de leuke, sympathieke en liefdevolle Martin willen lezen. Voor mij was het een beetje een overkill aan de grofgebekte, ranzige, onsympathieke alcohol- en pornoverslaafde Martin. De onderliggende boodschap vind ik wel heel mooi en puur.

Mijn eindoordeel:
Door eenzaamheid verlaten van De heer R. is een rauw en eerlijk verhaal. Het wordt puur en in rake en vooral grove bewoording verteld. Voor mij persoonlijk had dit wel iets minder gemogen, maar de onderliggende boodschap is mooi en heel duidelijk en ik begrijp waarom de auteur voor deze vertelvorm heeft gekozen.
Door eenzaamheid verlaten van De heer R. krijgt van mij 3 inktpotjes.

Meer recensies van Hilona Schaft-Mol