Kunst, Cultuur en Moord, een perfect trio.

Hilona Schaft-Mol 12 november 2023
Het Caravaggio-vonnis – Marco de Franchi

Voor Thrillerlezers las ik het boek Het Caravaggio-vonnis van Marco de Franchi. Het Caravaggio-vonnis is het eerste boek van voormalig hoofdinspecteur Marco de Franchi. Naast lezen ben ik gek van kunst en bezoek ik graag musea, zowel in eigen land alsook in het buitenland. In Rome zag ik verschillende schilderijen van Caravaggio en ik ben dan ook heel benieuwd hoe de schilderijen van Caravaggio zich verhouden tot deze thriller.

Het verhaal:
Op het platteland van Toscane worden twee bijna identieke kinderen ontvoerd. Één van hen weet te ontsnappen en vertelt wat er is gebeurd. De jonge commissaris Valentina Medici weet zeker dat hij iets verbergt. Dan verdwijnt er nog een kind en begint de tijd te dringen. Valentina moet uitzoeken wie hierachter zit om de kinderen te kunnen redden. Ze vermoedt een gruwelijk complot maar ze wordt alleen maar geloofd door Fabio Costa, een uit de gratie geraakte collega met een duister verleden. Samen moeten ze op zoek naar een nietsontziende moordenaar met een morbide, wrede obsessie, die hen steeds een stap voor lijkt te zijn. Het is Valentina’s eerste officiële onderzoek, maar al snel vreest ze dat het ook haar laatste zal zijn. Want niemand kan zo diep de duisternis in duiken en daar ongeschonden uit terugkeren...

Mijn leeservaring:
Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende personages die we gaandeweg het verhaal steeds beter leren kennen. Het boek heeft korte hoofdstukken en de schrijfstijl van De Franchi is erg toegankelijk. Vanaf het eerste hoofdstuk word ik meegezogen het verhaal in en ik kan het boek maar moeilijk weg leggen. Voor ik het wist was ik een aantal hoofdstukken verder. De personages blijven wat oppervlakkig maar dit is niet storend vind ik. De spanning wordt na elk hoofdstuk groter en ik heb werkelijk geen idee welke kant het verhaal opgaat, laat staan wie de moordenaar is. Zijn fascinatie voor de werken van Caravaggio geven het verhaal een lugubere wending en als kunstliefhebber en liefhebber van spannende psychologische thrillers word ik goed op mijn wenken bediend. Tijdens het lezen ligt naast mij een naslagwerk van Caravaggio en ik vind het leuk om de schilderijen die in het boek zijn verwerkt er tijdens het lezen bij te zoeken. Er zijn een aantal verrassende plotwendingen die ik dan ook totaal niet zag aankomen. Potverdikke wat geniet ik van dit boek.

Mijn eindoordeel:
Het Caravaggio-vonnis van Marco de Franchi is een fantastische thriller, met verrassende plotwendingen en een flinke dosis onderhuidse spanning. Wat een geweldig debuut. Ik kijk nu al uit naar een nieuw boek en ga deze auteur op de voet volgen, want dit smaakt absoluut naar meer.
Het Caravaggio-vonnis van Marco de Franchi krijgt van mij 5 dik verdiende kraaien.

Meer recensies van Hilona Schaft-Mol