wat zou jij doen?

Hilona Schaft-Mol 12 november 2023
Peter Middendorp – Neven

Voor Boekinkt las ik het boek Neven van Peter Middendorp. Dit is het eerste boek dat ik van hem lees.

De cover:
De cover is eenvoudig en springt misschien daardoor wel in het oog. Mooi hoe de 2 gezichten verwerkt zijn in de beide N-en van de titel.

Het verhaal:
Neven vertelt het verhaal van de 2 neven Robert en Arie. Niet alleen hun beide vaders, maar ook hun beide moeders zijn broer en zus van elkaar. Daarnaast lijken ze ook nog eens als 2 druppels water op elkaar.
Wanneer Arie na een noodlottige schietpartij aan zijn rolstoel gebonden is, eigenlijk niet meer dan een kastplantje van hem over is, vreet dit aan Robert. Robert vertelt hoe de kogels eigenlijk voor hem waren bedoeld. Met deze wetenschap zal hij de rest van zijn leven moeten leren leven. Er wordt teruggeblikt naar de momenten voor de schietpartij, ten tijde van de schietpartij, de tijd in het ziekenhuis en het verzorgingstehuis, tot het moment dat hij Arie meeneemt naar Schiermonnikoog.
Op Schiermonnikoog hoopt hij schoon schip te kunnen maken. Zal het hem lukken om eerlijk zijn kant van het verhaal te kunnen vertellen aan zijn neef en zal dit hem uiteindelijk de lastenverlichting geven waarnaar hij op zoek is?

Mijn leeservaring:
Peter heeft een toegankelijke schrijfstijl en deze korte roman leest daardoor erg plezierig. Het verhaal boeit mij enorm. Het beklemmende gevoel van schuld spat van de bladzijden af en benemen mij regelmatig de adem. Ik voel de angst wanneer Robert in de gaten wordt gehouden door de handlangers van de wiethandelaar. Zijn kantoorpand werd jaren lang gebruikt als opslagplek en nadat hij op verzoek van zijn zwangere vriendin de huur van zijn kantoorpand opzegt en de handlangers de resterende wiet komen ophalen, wordt hij beschuldigd van het achteroverdrukken van wiet. Hij krijgt een week om de wiet terug te geven, of het geld, maar is zich van geen kwaad bewust. De wanhoop en de angst die daarmee gemoeid zijn weet Middendorp goed neer te zetten. Het wekt dubbele gevoelens bij mij op, enerzijds eigen schuld dikke bult, anderzijds heb ik ook wel met hem te doen. Al met al heb ik mij een paar uurtjes goed vermaakt met dit mooie boek.

Mijn eindoordeel:
Neven van Peter Middendorp krijgt van mij 3.5 inktpotje.

Meer recensies van Hilona Schaft-Mol