Een emotionele rollercoaster.

Hilona Schaft-Mol 12 december 2019
Voor de leesclub Boekvonnis van Thrillerlezers! mocht ik het boek Het leven dat ik kende van Esther Boek lezen. Ik volg Esther al een tijdje en haar eerder verschenen boeken staan op mijn veel te lange nog-te-lezen-lijst, maar het was er nog steeds niet van gekomen om haar boeken te lezen .

Bij de oproep voor deze leesclub heb ik mij dan ook direct aangemeld en wat ben ik blij dat ik aan deze leesclub mee heb mogen doen.

Het is lang geleden dat ik zo intens geraakt werd door een boek.

Het leven dat ik kende is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en het vertelt het levensverhaal van Roelf. Na een ongelukkige jeugd moet hij noodgedwongen op jeugdige leeftijd al op eigen benen staan. Je leeft mee met zijn zoektocht naar geluk en voelt je bijna euforisch wanneer hij de liefde van zijn leven, Ellen ontmoet. Het leven samen inclusief de uitdagingen die daarbij horen weet Esther op een treffende en mooie respectvolle manier in woorden te vatten. Zonder iets te verklappen gebeurt er op een gegeven moment iets vreselijks in het gelukkige leven van Roelf en Ellen. Het is lang geleden dat ik zo in een verhaal zit. Het grijpt me aan en ik lees de hoofdstukken terwijl de tranen over mijn wangen biggelen. Esther weet op een mooie, emotionele en intense wijze de personages zo uit te diepen dat je als lezer het gevoel hebt dat jij de personages kent en dat maakt het dat ik mij zo kan identificeren met iedereen dat alle voorbij komende emoties waar zij mee te maken krijgen, net zo hard bij mij binnen komen. Geluk, verdriet, pijn, woede, onmacht, onrecht, mijn hemel wat gebeurt er veel.

Na een verdrietige periode lijkt het tij zich te keren en breken er weer gelukkige tijden aan voor Roelf. Hij vindt zijn geluk bij Sophie. Heel lang mag dit geluk niet duren en weer gebeurt er iets vreselijks in het leven van Roelf en Sophie. Ook hier kan ik het boek niet weg leggen. Je wilt weten hoe dit verhaal verder gaat.

Ik heb diep respect voor Roelf en Sophie en de respectvolle manier waarop Esther hun verhaal in dit boek vertelt. Het verhaal heeft mij zo intens geraakt, dat ik alles even moest laten bezinken voordat ik deze recensie kon schrijven. Ik kan dit boek alleen maar van harte aanbevelen. Houd wel zakdoeken bij de hand want deze heb je zeker nodig.

Ik geef dit boek 5 sterren want dat is het absoluut waard.

Meer recensies van Hilona Schaft-Mol