Het boek leest gemakkelijk, vooral in het begin boeide het me en opende mijn ogen. Rutger Bregman onderzocht veel inzichten in vooral in de sociale psychologie en philosophy waarbij hij fundamentele vragen en resultaten opnieuw onder de loupe neemt en tot andere inzichten komt.
Ik heb me al jaren afgevraagd hoe het mogelijk was dat in de tweede wereldoorlog zoveel mensen vernietigend waren en meedogenloze meelopers werden in het naziregime. Veel informatie en veel lezen geeft me inzicht in andersdenkenden, maar dat Denemarken bijv bij aanvang van de oorlog alle Joodse mensen in 24 uur hielp te vluchten en daarmee Eichmann een hak zette en de schepen zonder joden moest terughalen. Daarmee liet Denemarken zien dat ze standvastig waren en geen gemakkelijk in te lijven land zou zijn.
Dat onderzoeken gemanipuleerd worden omdat onderzoekers hun inzichten willen bewijzen is niet nieuw, Bregman twijfelt aan heel veel onderzoeksresultaten en schut aan de boom van veel veronderstellingen. Hij komt met nieuwe antwoorden op oude vragen.
Het boek is soms taai om door te komen, omdat er zoveel onderzoeken aan bod komen, evenals de vele herhalingen.

Verfrissende nieuwe methoden komen meestal alleen voor een select gezelschap boven het maaiveld, Rutger laat zien met actuele voorbeelden dat bijv. onderwijs en gezondheidszorg met andere methodieken veel effectiever kunnen zijn.
Onbegrijpelijk dat er zo weinig verandering op gang komt hierdoor.
Dit boek is het waard om gelezen te worden, het veranderde mijn inzichten.

Gelukkig kom ik weinig in contact met kwaaddenkenden, in mijn wereld deugen de meeste mensen.

Reacties op: Op zoek naar de echte waarheden

De meeste mensen deugen - Rutger Bregman