Kon ik er nog maar naar vragen!

Na gedegen onderzoek en het luisteren naar de vele verhalen van de tweede generatie lukt het Frank Krake om een imposant en prettig leesbaar boek vol spanning te schrijven. Knap hoe het hem is gelukt er een chronologisch verhaal uit te creëren. Dat ook nog eens een mooi document is.
De titel betreft één van de vele daden van de Twentse verzetshelden, maar het gaat over veel meer dan alleen een spectaculaire bankroof.

Het boek laat goed zien, hoe er in het oosten van het land, vele jonge mensen bereid waren om met gevaar voor eigen leven, de in gevaar verkerende mensen, zoals joden, gevluchte Franse krijgsgevangenen en neergestorte Engelse piloten te helpen door te zorgen voor onderduikadressen, voedsel en kleren. De jacht op de voedselbonnen, sabotage van de treinverbindingen richting Duitsland en de rol van de knokploegen komen aan de orde.

Rijk voorzien van foto’s komt er een goed beeld uit te voorschijn van helden, angsthazen, meelopers, goed en foute Nederlanders. Ook het uitbrengen van het boek is uitstekend gepland. Juist nu we de vrijheid vieren temidden van veel oorlogsgeweld en ons verdiepen in de loop van de geschiedenis tijdens de tweede wereldoorlog is dit boek zeer welkom.

Meer recensies van Ineke van Vonno