Hoffman toont weinig liefde voor haar hoofdpersoon.

Ingrid 01 februari 2022
Magische lessen is het derde boek over de vrouwen Owens, maar chronologisch gezien de eerste, geschreven door Alice Hoffman. Hoewel dit boek de derde in de serie is, is het goed als standalone te lezen. Je kunt er voor kiezen het als eerste of als derde van de serie te gaan lezen.

In Magische lessen volgen we het leven van Maria Owens. Zij wordt als baby gevonden op het Engelse platteland door Hannah. Hannah is een heks en leert Maria veel over geneeskrachtige kruiden en hoe het is om heks te zijn. Na het verlies van Hannah komt Maria in Curaçao terecht waar ze vrouwen helpt met haar kennis van kruiden en kwaaltjes. Hier wordt ze verliefd op een man die naar Amerika vertrekt en ze besluit hem te volgen. Ze komt in Salem terecht waar het niet echt veilig is voor een heks zoals zij.

Alice Hoffman heeft voor dit verhaal veel historisch onderzoek gedaan. Je vindt verschillende lijsten met kwaaltjes en de kruiden die daarbij zouden helpen. King Philip's War wordt besproken en ook John Hathorne, de beruchte rechter die heksen berechtte in Salem, heeft een rol gekregen.
Het verhaal is op zich goed, maar het had met meer liefde voor de personages een veel beter boek geweest. Het lijkt alsof de schrijfster niet van haar hoofdpersonage houdt. Het is erg afstandelijk geschreven, waardoor het lastig is om met Maria mee te leven. Sommige keuzes die Maria maakt zijn niet te begrijpen, omdat je niet de emoties of denkwijze van Maria kent.
Hoewel liefde een grote rol speelt in dit boek, mis ik de liefde van Alice Hoffman voor Maria. Hierdoor is het boek minder magisch dan het zou kunnen zijn.

Meer recensies van Ingrid