Leest heelijk weg, maar geen echte thriller.

Ingrid 11 november 2019
In Meisje van me, draait alles om de verdwijning van Kirsten, de draagmoeder van het kind van Amber en Tom Kuijper, met hun dochter Emma. Tom en Amber hebben een succesvol coachingsbedrijf waar ze Kirsten hebben leren kennen. Ze hebben gevraagd om hun kind te dragen, omdat Amber geen baarmoeder heeft. Tom en Amber zijn bij de bevalling aanwezig, maar als ze de volgende dag Kirsten en hun dochter Emma willen ophalen zijn beide verdwenen. Dan begint de zoektocht naar Emma.

Dit is waar het verhaal omdraait, maar er worden nog veel meer thema's in dit boek erbij gehaald. Sommige thema's dienen om je op het verkeerde been te zetten, sommigen om het plot uit te leggen en sommigen om personages te kunnen introduceren. Het thema draagmoederschap is dan ook niet echt het hoofdthema van het boek, terwijl je door de tekst op achterflap dat wel zou kunnen gaan denken. Door zoveel thema's in je verhaal te verwerken krijg je minder diepgang en dat komt de spanning niet ten goede. Ik zou dit boek dan ook geen echte thriller willen noemen; ik ben geen moment op het randje van mijn stoel op mijn nagels zitten bijten. Wel moet gezegd worden dat alle thema's als puzzelstukjes in elkaar vallen, dat is knap gedaan.

Er zijn veel personages, maar ze zijn goed uit elkaar te houden. De personagewissels zijn in het boek goed te zien doordat er blanco regels zijn. In de e-books schijnt dit wat lastiger te zien te zijn. Sommige personages zijn goed uitgewerkt, sommige wat minder. Het grootste deel van de personages heeft een rotjeugd gehad waar dingen door worden verklaard. Dat is eigenlijk het grote euvel van dit boek, alles is te doordacht. Alles wordt uitgelegd en heeft een oorzaak terwijl dat niet in alle gevallen nodig is. De personages zijn dan ook niet subtiel, alles is hard tot de seksscènes aan toe. Meer subtiliteit had ook voor meer spanning kunnen zorgen, nu kan je de plottwist van verre aan zien komen.

Ilse Ruijters staat bekend als een goede psychologische thriller auteur, maar dat is dit boek niet. Het is een goed doordacht boek met hedendaagse thema's, er is goed onderzoek gedaan naar de juridische kant van het draagmoederschap in Nederland, het leest heerlijk weg, maar een echte thriller is het niet. Dit is zo jammer, want met dit verhaalidee had dit een echte nagelbijter kunnen worden.

Meer recensies van Ingrid