Ontroerend en bijzonder

Ingrid Verschelling 12 januari 2020
Tippi en ik zijn niet wat je noemt normaal –
mensen zoals wij zie je niet iedere dag
of eigenlijk
zie je ze nooit.
Mensen met een beetje fatsoen
noemen ons een Siamese tweeling…

Grace en Tippi zijn een Siamese tweeling van bijna zeventien. Als hun ouders geen geld meer hebben voor privéonderwijs, moeten ze naar de middelbare school. Hun leven verandert drastisch. Daar wordt er gepest, maar ze leren er ook twee jongeren kennen Yasmeen en Jon, die vrienden worden. Dan staan ze voor een heel grote beslissing. Het hart van één is niet goed meer. Er is geen ziektekostenverzekering. Voor veel medicijnen is geen geld. Ze beslissen om mee te doen aan een TV- documentaire om hun ouders te helpen. Wat beslissen ze dan uiteindelijk te doen?

Het verhaal is een Young Adult, maar heel goed ook door volwassenen te lezen. Het speelt zich af in de VS, dichtbij New York. Sarah Crossan combineert een vrije versvorm met een prachtig verhaal. Je leeft mee met de beide meisjes. Ze zijn één als lichaam, maar hebben een eigen identiteit. Grace is degene, die het verhaal vertelt. De hoofdstukken zijn kort, dus je vliegt door het verhaal. Er wordt gepest, ze worden nagewezen en aangestaard. Ze kunnen met veel dingen, zoals gymnastiek niet meedoen. Toch zijn er ook mooie dingen, die ze meemaken, zoals vrienden, die ze nog nooit gehad hebben. Ze zijn tiener net als ieder andere tiener, met dromen en verliefdheden. De meisjes leven met één lichaam. Ze kunnen zich niet voorstellen hoe het is om alleen te zijn. Dan op het eind van het boek moest ik toch wel huilen, zo ontroerend is het.

Toch
kan ik wel
honderd dingen verzinnen
die erger zijn
dan het leven samen met Tippi.

De auteur Sarah Crossan is Iers. Ze woont in New York. Ze studeerde Filosofie en Literatuur en werkte daarna jarenlang als lerares Engels en drama op Cambridge Universiteit in Engeland voordat ze fulltime schrijfster werd. Ze heeft een paar voorbeelden genoemd aan het eind van het boek, die voor haar als inspiratie dienden. Zoals de Siamese tweeling Abigail en Brittany Hensel, die nu 27 jaar oud zijn en zelfs leraar zijn geworden na de universiteit te hebben gedaan. (https://www.youtube.com/watch?v=K57IcN9DWXo&feature=youtu.be). Sarah Crossan won met haar boek “Een” The Bookseller's YA Book Prize 2016. Een van Sarah Crossan is een ontroerende Young Adult. Echt een aanrader om te lezen.

Meer recensies van Ingrid Verschelling