De ratrace van het leven

Ingrid Verschelling 03 januari 2020
Op de elfde dag van de Hebban Adventskalender konden we dit boek downloaden. Ik was wel nieuwsgierig, omdat ik zelf ook veel zelfhulpboeken heb gelezen. Vroeger voor mijzelf, altijd meer willen weten over psychologie en wat bepaalde dingen met mensen doen. Later ook voor mijn kindercoaching.

Lianne Keemink las vanaf haar twaalfde vele zelfhulpboeken. In 2012 startte ze een blog op om over de zelfhulpboeken die ze gelezen had te schrijven. Toch komt ze als ze ouder is overspannen thuis te zitten. Hoe komt dan nu, zou je zeggen?
In oktober 2018 verscheen haar boek Je moet (bijna) niks. Een boek over haar leven met zelfhulpboeken en veel praktische tips. Ze vertelt over het belang van passief zijn, de zin en onzin van The Secret en de balans tussen wat je allemaal moet en wat je wil. Aan het eind van het hoofdstuk staan nog een paar boekentips, als je je er verder in wilt verdiepen.

Lianne Keemink wilde graag overal beter in worden en zelfhulpboeken konden haar daar goed bij helpen. Ze leende Zeven eigenschappen die jou succesvol maken van Sean Covey en vond het fantastisch. ‘Goede boeken geven me vertrouwen en inspiratie, zetten aan tot groei en leren me op een positieve manier over mogelijke oplossingen. Ik was op zoek naar iemand die met een geintje en een knipoog naar het hele zelfhulpgebeuren keek en goede tips gaf. Die persoon kon ik niet vinden, dus werd ik ‘t zelf maar.’ Haar blog The Self Help Hipster gaat over die zelfhulpboeken en yoga. Via haar blog werd ze benaderd door een redacteur, die er wel een boek in zag. In 2015 tekende ze een contract. Niet lang daarna raakte ze overspannen.
Toen kreeg ze andere inzichten, want haar lichaam floot haar terug. ‘Je moet echt bijna niks. Ik doe veel verschillende dingen: ik werk op de HR, ik blog, ik schrijf, ik ben docent bij een cursus creatief schrijven, ik maak een podcast, maar dat HOEF ik allemaal niet te doen. Het enige wat ik wel moet, is genoeg geld verdienen om een dak boven mijn hoofd te hebben en een goed mens zijn. Met al het andere kan ik op elk moment stoppen.’

Ook ik heb boeken van Stephen en Sean Covey gelezen, van vader en zoon. The Secret heb ik gelezen en ook veel boeken van Amerikaanse goeroe’s waar ik toch wel baat bij heb gehad. Over NLP- technieken, die mij weer van pas kwamen bij mijn lessen Humanistische Vorming als HVO- docent. Ook ik ben teruggefloten door mijn lichaam. Het was toen ik net in de veertig was en mijn moeder pas was overleden. Ik heb sinds 3,5 jaar een groep op Facebook en als ik toen had geweten wat ik moest doen, wat ik nu allemaal weet, dan had alles heel anders gelopen. Ik had net een studie afgerond om docent te zijn en dat heb ik nog wel volgehouden tot 2006. Toen was de koek op en kon ik zelfs niet meer lopen. Door de stress gaat je darmflora kapot en krijg je een lekkende darm. Dan is er een cascade van tekorten, want je kunt niets meer opnemen, ook niet uit voeding. Ik kreeg dus ook in 2012 darmkanker. Afgelopen jaar is er dan eindelijk uitgekomen, dat ik Coeliakie heb. Ik ben nu al 5 jaar mijn tekorten aan het aanvullen.

Het boek is geschreven met een knipoog, zoals ze zelf zegt in een interview. Ik vond het leuk om te lezen, maar er zaten ook wel veel spelfouten in het ebook. Dat is jammer. Ik zat te twijfelen tussen drie en vier sterren en dat heeft wel de doorslag gegeven, dat het drie zijn geworden. Want ze schrijft op een leuke komische manier. Dat doet ze goed. Ze adviseert om te ontspannen. Dat heb ik ook echt moeten leren. Ik had het ook altijd druk, er moest veel gedaan worden. Mijn man was toen veel varen, dus het kwam toch vaak op mij neer, de boodschappen, koken, helpen met huiswerk en kinderen naar training brengen, enz. en ik wilde zelf ook nog werken en studeren. Tsja.

In een interview las ik de vraag: Als je vanaf nu nog maar één zelfhulpboek zou mogen lezen, welk boek zou dat dan zijn? Haar antwoord is: ‘Dat wordt dan The Life-Changing Magic of Not Giving a F**k van Sarah Knight. Dat boek zet ik dus ook op mijn te lezen lijst. Ik ben toch weer nieuwsgierig geworden, ook al heb ik alle tips van Lianne al eens gelezen. Maar ik vind het een aanrader voor jonge mensen, die de ratrace van het leven willen blijven volgen. In mijn groep zijn veel mensen met een burn-out. Juist omdat ze de lat zo hoog hadden gelegd, te perfectionistisch zijn of altijd voor anderen klaar staan. Dat hoeft helemaal niet. Zet jezelf op nummer één, is mijn advies en lees dit boek. Er komt ook nog een vervolg, heb ik gelezen.

Meer recensies van Ingrid Verschelling