Hét handboek voor in de keuken

Ingridje 09 januari 2020
Voor diegenen die dagelijks in de keuken staan is koken een routine. We hoeven er niet bij na te denken wanneer de aardappels gaar zijn, hoeveel kruiden we moeten gebruiken op vlees of groenten, hoe lang een stuk vlees van een kilo in de oven moet garen. Het is een automatisme geworden. En als je net als ik reeds meer dan 40 jaar kookt, denk je dat je wel weet met wat je bezig bent in de keuken. Daarom dat ik benieuwd was naar het boek Koken doe je zo! Misschien kon ik er nog wel iets van opsteken.
Niet het stopwoordje van de auteur maar het beginwoordje “Waarom” vergezelt vraag na vraag in deze informatieve vraagbaak die je alles maar ook alles over voedsel en de bereiding ervan voorschotelt.

Waarom zeggen ze dat je slim wordt van vis?
Waarom kun je beter olie op het eten strijken dan in de pan doen?
Waarom moet je nooit eetstokjes in een kom rijst steken?
Waarom moet je huilen als je uien snippert?
Waarom moet je eieren niet in de koelkast bewaren?
Waarom helpt water niet als je tong in brand staat?
Waarom kan je geen puree maken van nieuwe aardappels?
Waarom is rundvlees vetter dan varkensvlees?
Waarom wordt melk soms moeilijker te verteren als je ouder wordt?

Zoals iedere kok begint de handleiding van een keuken bij het gereedschap dat je bij koken nodig hebt. De auteur heeft diezelfde indeling gebruikt. Welke spatel gebruik je waar en wanneer? Een houten, een inoxen? Eentje met een gat in of zonder? Waarom?
Hierop schakelt hij over op de basisingrediënten waarna we overstappen over allerlei weetjes over zuivelproducten, rijst en pasta, vlees, vis en groente om te eindigen met de voorbereiding en de bereiding van een maaltijd.
Honderden vragen worden beantwoordt in dit naslagwerk, dat geen enkele seconde verveelt of vermoeit. Als een spons zuig je alle nieuwe informatie op waarbij je bij sommige dingen grote ogen trekt of je wenkbrauwen fronst. Maar iedere vraag is interessant en heeft een nog interessanter antwoord.
Denk je dat je een weetal op keukengebied bent? Denk dan nog maar eens nadat je deze keukenencyclopedie hebt dichtgeslagen.

Meer recensies van Ingridje