Realistisch!

Irene 05 augustus 2020
Er leek me geen beter moment om dit boek te beginnen terwijl ik met 28+ graden aan zee zat.
Een meeslepend en vlot geschreven verhaal. Dit verhaal over watertekort in Californië bevat realistische kenmerken: de reactie van de mens in situaties waar tekorten zich voordoen en waar situaties van leven en dood ontstaan.

Mensen hamsteren, doen alles om aan water te komen, proberen zichzelf te redden. Kwallen zoals Henry bijvoorbeeld. Maar ook in deze situaties zijn er mensen die niet alleen maar egoïstisch zijn, maar alsnog omkijken naar de medemens.
Een boek over leven, overleven, vriendschappen, wanhoop, dood, heel veel dorst, en toch ook hoop. Een nieuw normaal.

Doordat het boek fijn en niet moeilijk geschreven is, komen bepaalde boodschappen over de mens goed over. Mede door de afwisseling van perspectieven en nieuwsberichten.
Het hele boek leest als een trein waarbij je op het eind flink op de remmen moet staan. Wat mij betreft mocht het einde iets uitgebreider, zodat het minder afgevlakt werd. Desondanks had ik het binnen een dag uit en wilde ik alleen maar dorlezen.

Daarnaast vraag ik me af of het sciencefiction teken van de bibliotheek helemaal passend is. Los van het feit dat ik er toch enigszins door werd afgeschrikt, vond ik dit boek heel realistisch beschreven. Geen fantasy elementen of fantasykarakter, alleen een beschreven wereld die (nog?) niet aan de orde is.

Voor iedereen die dit boek heeft aangeraden: terecht aangeraden dus. Doe ik het bij deze ook.

Meer recensies van Irene