Leuk, maar niet heel bijzonder

Irene 03 september 2019
Als Eduard, de man van Anna Sacher en directeur van het hotel, overlijdt, gaat iedereen ervan uit dat ze zich zal terugtrekken uit het hotel. Anna laat zich niet in een keurslijf dwingen en besluit zelf de leiding te nemen. Als op een dag een echtpaar uit Berlijn en uit Wenen in Hotel Sacher arriveert, raakt hun leven in een stroomversnelling.

Een redelijk vlotlezend boek over Hotel Sacher in de jaren 1892-1918. Hoewel de achterkant doet vermoeden dat het verhaal vooral over Anna Sacher gaat en dat zij alles op alles moet zetten om te voorkomen dat ze meegesleurd wordt in een draaikolk van liefde en verraad, blijkt dit niet helemaal waar te zijn.
In het boek volg je vooral Martha en Maximilian (echtpaar uit Berlijn) en Konstanze en Georg von Traunstein (echtpaar uit Wenen) en gedeeltelijk Anna Sacher. Daarnaast wordt ook Marie gevolgd en zijn bepaalde stukken geschreven vanuit De Liefde en De Dood. De Liefde en De Dood mochten wat mij betreft meer uitgewerkt worden om het symbolisch over te laten komen. Wat mij betreft was het niet van toegevoegde waarde. Feitjes uit de Weense geschiedenis zijn overigens wel goed in het verhaal verwerkt en achterin is een handige tijdlijn te vinden.

De personages mochten wat mij betreft iets meer uitgewerkt worden en af en toe werd er al heel snel gewisseld van personage. Dit was tijdens het lezen niet altijd even prettig.
Los van het feit dat de achterflap iets anders vertelde en bovengenoemde punten, heb ik in het algemeen toch best lekker gelezen.

Meer recensies van Irene